Teraz jest 17.09.2019, 04:53



Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 1 ] 
Gwarancja czy niezgodność towaru z umową, co wybrać? 
Autor Wiadomość

Podziękował: 0
Pomógł: 78
Post Gwarancja czy niezgodność towaru z umową, co wybrać?
W kilku słowach postanowiłem napisać jak aktualnie wygląda sprawa przepisów zgodnie z ustawą konsumencką. Sprawa tyczy przepisów zgodnych z ustawą z dnia 27 lipca 2002 r. "O szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego". Wiele osób nie do końca się orientuje w możliwościach składania reklamacji przy zakupie nowego sprzętu. Z reguły wszyscy używają pojęcia "gwarancja" nie wiedząc, że nie zawsze jest ona korzystną i jedynie słuszną formą dochodzenia swoich roszczeń wobec producenta.
1. Czym jest gwarancja?

Gwarancja (w skrócie) jest odpowiedzialnością producenta sprzętu za ten sprzęt i wiąże się bezpośrednio z dokumentem gwarancyjnym wystawionym przy zakupie sprzętu. Są tam określone zasady (np. ilość napraw koniecznych do wymiany sprzętu na nowy, czas trwania gwarancji, tryb zgłaszania usterek itp), podane punkty serwisowe (czyli firmy, które zajmują się naprawą sprzętu w imieniu producenta).

2. Zalety gwarancji
-Obowiązywanie gwarancji na terenie całego kraju (a czasem także poza Polską)
-często dłuższy niż 2 lata okres jej obowiązywania (zależny od rodzaju sprzętu i wyraźnie wpisany w dokumencie gwarancyjnym)

3. Czym jest niezgodność towaru z umową?

Jest to bezpośrednia odpowiedzialność sprzedawcy za sprzedany konsumentowi towar.
Art. 8. 1. ustawy stwierdza: "Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy"
Art. 10. 1. "Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu; termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą ten termin skrócić, jednakże nie poniżej jednego roku."

Czyli podsumowując, niezgodność towaru z umową jest odpowiedzialnością sprzedawcy za towar, a nie producenta. Trwa 2 lata od wydania towaru. W przypadku wymiany na nowy także trwa 2 lata od początku.

4. Jak składać reklamację sprzętu u sprzedawcy?
wzór dokumentu reklamacji zamieszczam w załączniku.
załączam także pełny teks ustawy na którą należy powoływać się u sprzedawcy.

5. Dlaczego warto korzystać z niezgodności towaru z umową?

Przykład1: wyząbkowane nowe opony przy zakupie nowego samochodu.

Jeśli wystąpimy z gwarancją do producenta opon lub do skody to każda z firm wyda niezależną ekspertyzę orzekając o tym, że winien jest producent samochodu (usterka zawieszenia i dlatego opony wyząbkowały) albo zawieszenie jest dobre tylko opony kiepskiej jakości. czyli będziemy odsyłani od serwisu do serwisu. Składając Reklamację do sprzedawcy załatwiamy sprawę od razu bo odpowiedzialny jest on za całe auto. Niech się martwi co jest przyczyną usterki.

Przykład2:
malowanie rdzewiejącej tylniej klapy drzwi (kombi).

Jeśli zgłosimy usterkę korzystając z gwarancji serwis może np. pomalować je na nowo ale da na naprawiony element już tylko np pół roku gwarancji bo powie, że ten typ tak ma.
Jeśli zgłosimy tą usterkę wg "niezgodności towaru z umową" to tam ustawowo nie ma pojęcia TTTM. Towar jest naprawiany, wymieniany na nowy, a jeśli nie ma takiej możliwości to konsument ma wybór albo kupuje go jako sprzęt o obniżonej wartości albo odstępuje od umowy czyli zwrot kasiorki za auto. Jeśli zaś sprzedawca naprawi sprzęt to odpowiedzialność sprzedawcy biegnie dalej do 2 lat. W przypadku gdy coś wymienił na nowe, to na ten element mamy od nowa 2 lata odpowiedzialności sprzedawcy.

6. Na co należy zwrócić szczególną uwagę?

Jeśli chcemy złożyć reklamację u sprzedawcy to pamiętajmy, ze ustawa nakłada pewne ograniczenia tak na reklamującego jak i na sprzedawcę:

-Usterkę należy zgłosić nie później niż 2 miesiące od jej zauważenia.
-Jeśli na nasze pismo sprzedawca nie odpowie do 14 dni kalendarzowych oznacza to, że zgodnie z ustawą przyjął reklamację do wiadomości i akceptuje nasze rządania.
-Jeśli usterka miała miejsce do 6 miesięcy od zakupu sprzętu to przyjmuje się tak jakby towar był wadliwy od nowości. To jest Bardzo ważny zapis.
-do sprzedawcy przychodzimy z pismem reklamacyjnym w 2 egzemplarzach i rządamy podpisu sprzedawcy lub upoważnionego pracownika. Niech nam napisze także własnoręcznie datę przyjęcia obok podpisu. Można także przesłać 1 egzemplarz reklamacji listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.

W załączniku (w pełnym tekście ustawy) zaznaczyłem kolorem artykuły na które warto zwrócić szczególną uwagę.

Jeśli macie jeszcze jakieś pytania to chętnie odpowiem.


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Ostatnio edytowano 30.10.2006, 14:01 przez Markus1, łącznie edytowano 1 raz



Niżej podpisany użytkownik dziękuje Markus1 za ten post:
mikele123
29.10.2006, 12:51
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.   [ Posty: 1 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL