mar04,
D2mian, A więc postaram się to uzupełnić.
1) Zadania sprzęgła: Sprzęgło stosowane w konstrukcji układów napędowych w samochodach ma trzy zadania
a) połączenia lub rozłączenia silniki i reszty układu napędowego
b) przeniesienie momentu obrotowego z silnika na resztę układu
c) zabezpieczenie przed uszkodzeniem silnika lub skrzyni biegów.
Na obwodzie tarczy nośnej tarczy sprzęgłowej znajdują się dwie pary sprężyn śrubowych, każda para stanowi dwie sprężynki, które znajdują się poprzeciwnych stronach. W zależności od ilości tych par mogą być tłumiki pierwszego, drugiego i ntego stopnia.
Może coś jeszcze o docisku sprzęgła:
Sam docisk tzw słoneczko stanowi jednocześnie obudowę sprzęgła. Posiada ona pakiet sprężyn płaskich tależowych i dźwgni, które sterują tarczą dociskową. Wciśnięcie dźwignie sprzęgła znajdującej się w kabinie powoduje, że za pomocą łożyska oporowego uginamy sprężynę tależową, która za pomocą dźwigni umieszonych w obudowie powoduje ruch tarczy dociskowej.
Sprzęgło w samochodzie składa się z trzech zasadniczych części: tarczy, zacisku i łożyska. Elementy te nie są szczególnie skomplikowane, ale bardziej, niż na to wskazuje ich wygląd zewnętrzny. Ponieważ jakakolwiek naprawa jest pracochłonna - wymaga co najmniej odkręcenie skrzyni biegów, a często wyjęcia jej z samochodu, zespół ten musi być dość odporny na zużycie. Jeżeli wymaga naprawy, winę lub współwinę za to ponosi najczęściej styl jazdy kierowcy.
Tarcza
Zadanie tarczy sprzęgła to nie tylko przenoszenie i rozłączanie napędu (we współpracy z tarczą docisku) pomiędzy silnikiem i skrzynią biegów, ale i (co nie dotyczy samochodów sportowych) amortyzowanie gwałtownych przeciążeń powstających wtedy, gdy ruszamy, a także gdy gwałtownie dodajemy lub odejmujemy gazu. Jednak amortyzowanie przeciążeń nie odbywa się tylko dzięki poślizgowi na styku warstwy ciernej i docisku. Tarcza sprzęgła nie jest sztywnym elementem. Jej zewnętrzna część - ta, do której przymocowane są okładziny cierne - ma możliwość ruchu za sprawą kilku sprężyn. Jest ona zdolna do ruchu obrotowego, o kilka stopni w przód oraz w tył względem środkowej, wewnętrznej części tarczy. Jej drugi amortyzator - drgań kątowych na osi tarczy, choć nie występuje w każdym modelu. Tę funkcję może spełniać element koła zamachowego silnika.
Amortyzacja to ważna "umiejętność" tarczy. Można się o tym przekonać prowadząc samochód ze sportowym sprzęgłem. Auto porusza się trybem "zero-jedynkowym" - szarpie tak, że trudno utrzymać się w fotelu bez zapiętych pasów.
Sprzęgło zazwyczaj zużywa się w ten sposób, że wytarciu ulegają okładziny cierne. Najczęściej dzieje się tak z powodu nieustannego ruszania lub jazdy z częściowo wciśniętym pedałem sprzęgła. Okładziny mogą też popękać lub ulec zaolejeniu - jeśli został uszkodzony uszczelniacz skrzyni biegów. Psują się też elementy amortyzujące - wtedy puszczając pedał sprzęgła odczuwamy gwałtowniejsze szarpnięcia niż normalnie. Może to być powód zwichrowania tarczy, który objawia się też utrudnionym przełączaniem biegów. Zepsuty element trzeba wymienić lub naprawić, ale to, wyłączając samochody zabytkowe, do których brak części, nie opłaca się.
Słaby docisk
Docisk jest trwałym elementem. Tym niemniej może odkształcić się, co powoduje szybkie zużycie pozostałych części. Mogą też zepsuć się sprężyny mające za zadanie dociskać tarczę docisku do tarczy sprzęgła. Dlatego jeżeli wymieniamy tarczę zupełnie zużytą z powodu dużego przebiegu, na wszelki wypadek wymieniamy też docisk.
Skąd ten hałas?
Jeżeli mamy zwyczaj podczas postoju na światłach włączać bieg i trzymać długo wciśnięty pedał sprzęgła, po niedługim czasie zauważymy, że gdy go naciskamy pojawia się charakterystyczny głuchy, coraz wyraźniejszy odgłos. To pierwszy sygnał, że wkrótce trzeba będzie wymienić łożysko sprzęgła, a oznacza to koszty zbliżone do wymiany całego zespołu.
[ Dodano: 2009-12-02, 18:18 ]Jeśli słychać szumienie na wolnych obrotach to raczej łożysko jeśli grzechotanie to tłumik drgań skrętnych ( sprężynki) na odległość nie słychać niestety.
[ Dodano: 2009-12-02, 18:49 ]http://www.autotechnika.com.pl/img/09_07/sprzegla.pdf
Na tej stronce widać dokładnie każdy element.