Teraz jest 29.03.2024, 11:52



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Dziwny dźwięk z pod silnika 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): 03.10.2008, 09:58
Lokalizacja: Rzeszów
Posty: 30
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Silnik: AUB-1.4 16V 101KM
Samochód: Clasic
Województwo: podkarpackie
Post Dziwny dźwięk z pod silnika
Witam wszystkich forumowiczów, mam takie pytanie które mnie męczy juz jakiegoś czasu a mechanicy jakich spotkałem w życiu nie potrafią udzielić kompetentnej odpowiedzi na pytanie co mi brzęczy pod maską.
Sprawa wygląda następująco :
Skoda Fabia 1.4 MPI, 2002 rok (44kw)
Uruchmiam silnik, wszystko chodzi równiusieńko zarówno na zegrach jak i "na słuch" , silnik osiąga temperaturę i tu sytułacja ulega zmianie, liczniki wszystko ok ale jak auto stoi na wolnych obrotach to słychać takie lekkie grzechotnie z pod maski a jakwcisnę sprzegło to przestaje je być słychać , jak sprzęgło puszczę to dźwięk wraca, skrynia i samo sprzęgło chodi bez zarzutów, nie jest to rozrząd bo go wymieniałem, nie jest to alternator bo ten też wymieniałem, auto nie bierze oleju jednym słowem wszystko ok poza tym dźwiękiem.
Podejrzewem pompę wody (ale nie ma problemu z tempertrą silnika i zero ubytków płynu ) ale co by miało do tego wciśnięcie sprzęgła ?


01.12.2009, 14:38
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 21.01.2008, 20:56
Lokalizacja: Piaseczno WPI
Posty: 115
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: VW Jetta Trendline TDI
Rok prod.: 2007
Województwo: mazowieckie
Post Re: Dziwny dźwięk z pod silnika
mateusz.rzany napisał(a):
auto stoi na wolnych obrotach to słychać takie lekkie grzechotnie z pod maski a jak wcisnę sprzegło to przestaje je być słychać , jak sprzęgło puszczę to dźwięk wraca


U mnie jest to samo od dłuższego czasu. Kiedyś pisałem o tym na forum, chodziło o to ze te stukanie to gdzieś na sprzęgle (dokładnie to Ci nie powiem bo to było dawno). Tłumaczył mi to koleś z ASO i powiedział ze ten typ tak ma i nie ma co się przejmować....No i już chyba ze 3-4 lata tak mam i nic sie nie zmieniło w tej materii.

pozdrawiam


01.12.2009, 14:58
Zobacz profil GG
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22.08.2009, 17:18
Lokalizacja: Tychy
Posty: 913
Podziękował: 2
Pomógł: 18

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: Mercedes Benz Vito 2.2 CDI
Rok prod.: 2010
Województwo: śląskie
Post 
mateusz.rzany,
Witaj

łożysko oporowe na docisku sprzęgła do wymiany.

_________________
Transport Pasażerski od 8 do 40 osób klimatyzowanymi mikrobusami i autokarami e-mail wemabus@onet.pl tel 602 370 222 Zapraszam Marcin


01.12.2009, 17:26
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 21.05.2008, 11:31
Lokalizacja: Gogolin
Posty: 54
Podziękował: 0
Pomógł: 2

Silnik: ASZ-1.9 TDI 130KM
Województwo: opolskie
Post Re: Dziwny dźwięk z pod silnika
"ale jak auto stoi na wolnych obrotach to słychać takie lekkie grzechotnie z pod maski a jak wcisnę sprzegło to przestaje je być słychać ,"

Hałas słyszalny przy zwolnionym pedale sprzęgła i nie słyszalny przy wciśniętym pedale sprzęgła świadczy o zużytym kole zębatym i łożysku na wałku sprzęgłowym skrzynki przekładniowej .


02.12.2009, 16:25
Zobacz profil

Dołączył(a): 13.03.2009, 21:14
Lokalizacja: Szczecin
Posty: 447
Podziękował: 0
Pomógł: 3

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: Skoda Octavia II
Rok prod.: 2008
Województwo: zachodniopomorskie
Post 
Mój mechanik twierdzi że to problem sprężynek na tarczy sprzęgła (mam nadzieję że nic nie przekręciłem).

Damian

_________________
Škoda Fabia


02.12.2009, 17:43
Zobacz profil GG
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22.08.2009, 17:18
Lokalizacja: Tychy
Posty: 913
Podziękował: 2
Pomógł: 18

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: Mercedes Benz Vito 2.2 CDI
Rok prod.: 2010
Województwo: śląskie
Post 
mar04,
D2mian, A więc postaram się to uzupełnić.
1) Zadania sprzęgła: Sprzęgło stosowane w konstrukcji układów napędowych w samochodach ma trzy zadania
a) połączenia lub rozłączenia silniki i reszty układu napędowego
b) przeniesienie momentu obrotowego z silnika na resztę układu
c) zabezpieczenie przed uszkodzeniem silnika lub skrzyni biegów.
Na obwodzie tarczy nośnej tarczy sprzęgłowej znajdują się dwie pary sprężyn śrubowych, każda para stanowi dwie sprężynki, które znajdują się poprzeciwnych stronach. W zależności od ilości tych par mogą być tłumiki pierwszego, drugiego i ntego stopnia.
Może coś jeszcze o docisku sprzęgła:
Sam docisk tzw słoneczko stanowi jednocześnie obudowę sprzęgła. Posiada ona pakiet sprężyn płaskich tależowych i dźwgni, które sterują tarczą dociskową. Wciśnięcie dźwignie sprzęgła znajdującej się w kabinie powoduje, że za pomocą łożyska oporowego uginamy sprężynę tależową, która za pomocą dźwigni umieszonych w obudowie powoduje ruch tarczy dociskowej.
Sprzęgło w samochodzie składa się z trzech zasadniczych części: tarczy, zacisku i łożyska. Elementy te nie są szczególnie skomplikowane, ale bardziej, niż na to wskazuje ich wygląd zewnętrzny. Ponieważ jakakolwiek naprawa jest pracochłonna - wymaga co najmniej odkręcenie skrzyni biegów, a często wyjęcia jej z samochodu, zespół ten musi być dość odporny na zużycie. Jeżeli wymaga naprawy, winę lub współwinę za to ponosi najczęściej styl jazdy kierowcy.

Tarcza
Zadanie tarczy sprzęgła to nie tylko przenoszenie i rozłączanie napędu (we współpracy z tarczą docisku) pomiędzy silnikiem i skrzynią biegów, ale i (co nie dotyczy samochodów sportowych) amortyzowanie gwałtownych przeciążeń powstających wtedy, gdy ruszamy, a także gdy gwałtownie dodajemy lub odejmujemy gazu. Jednak amortyzowanie przeciążeń nie odbywa się tylko dzięki poślizgowi na styku warstwy ciernej i docisku. Tarcza sprzęgła nie jest sztywnym elementem. Jej zewnętrzna część - ta, do której przymocowane są okładziny cierne - ma możliwość ruchu za sprawą kilku sprężyn. Jest ona zdolna do ruchu obrotowego, o kilka stopni w przód oraz w tył względem środkowej, wewnętrznej części tarczy. Jej drugi amortyzator - drgań kątowych na osi tarczy, choć nie występuje w każdym modelu. Tę funkcję może spełniać element koła zamachowego silnika.
Amortyzacja to ważna "umiejętność" tarczy. Można się o tym przekonać prowadząc samochód ze sportowym sprzęgłem. Auto porusza się trybem "zero-jedynkowym" - szarpie tak, że trudno utrzymać się w fotelu bez zapiętych pasów.
Sprzęgło zazwyczaj zużywa się w ten sposób, że wytarciu ulegają okładziny cierne. Najczęściej dzieje się tak z powodu nieustannego ruszania lub jazdy z częściowo wciśniętym pedałem sprzęgła. Okładziny mogą też popękać lub ulec zaolejeniu - jeśli został uszkodzony uszczelniacz skrzyni biegów. Psują się też elementy amortyzujące - wtedy puszczając pedał sprzęgła odczuwamy gwałtowniejsze szarpnięcia niż normalnie. Może to być powód zwichrowania tarczy, który objawia się też utrudnionym przełączaniem biegów. Zepsuty element trzeba wymienić lub naprawić, ale to, wyłączając samochody zabytkowe, do których brak części, nie opłaca się.
Słaby docisk
Docisk jest trwałym elementem. Tym niemniej może odkształcić się, co powoduje szybkie zużycie pozostałych części. Mogą też zepsuć się sprężyny mające za zadanie dociskać tarczę docisku do tarczy sprzęgła. Dlatego jeżeli wymieniamy tarczę zupełnie zużytą z powodu dużego przebiegu, na wszelki wypadek wymieniamy też docisk.

Skąd ten hałas?
Jeżeli mamy zwyczaj podczas postoju na światłach włączać bieg i trzymać długo wciśnięty pedał sprzęgła, po niedługim czasie zauważymy, że gdy go naciskamy pojawia się charakterystyczny głuchy, coraz wyraźniejszy odgłos. To pierwszy sygnał, że wkrótce trzeba będzie wymienić łożysko sprzęgła, a oznacza to koszty zbliżone do wymiany całego zespołu.

[ Dodano: 2009-12-02, 18:18 ]
Jeśli słychać szumienie na wolnych obrotach to raczej łożysko jeśli grzechotanie to tłumik drgań skrętnych ( sprężynki) na odległość nie słychać niestety. :smile:

[ Dodano: 2009-12-02, 18:49 ]
http://www.autotechnika.com.pl/img/09_07/sprzegla.pdf
Na tej stronce widać dokładnie każdy element.

_________________
Transport Pasażerski od 8 do 40 osób klimatyzowanymi mikrobusami i autokarami e-mail wemabus@onet.pl tel 602 370 222 Zapraszam Marcin


02.12.2009, 18:13
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 12.02.2010, 19:56
Posty: 71
Podziękował: 0
Pomógł: 6

Silnik: CAVE-1.4 TSI 180KM
Samochód: Fabia Sedan
Rok prod.: 2006
Województwo: śląskie
Post 
Ja w swojej Fabii miałem takie terkotanie . Skończyło się na tym , że w czasie podróży pod maską coś huknęło przy prędkości ok 100 km/h i i jazda się skończyła . Myślałem że silnik się rozleciał. Okazało się że silnik chodził , ale nie działała skrzynia biegów . Skończyło się na lawecie .

Po naprawie okazało się żę odkręciło się jakieś sprzęgiełko na sprzęgle :crazy: . Nie wiem co za wynalazek , kosztowało ok. 250 zł . Byłem szczęśliwy że nie rozleciał się dwumas .


17.02.2010, 21:51
Zobacz profil

Dołączył(a): 04.08.2010, 23:22
Posty: 2
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Silnik: AUA-1.4 16V 75KM
Województwo: małopolskie
Post 
Witam!
Podepne sie pod temat bo chyba najbardziej pasuje do tego co sie dzieje u mnie w aucie. Ostatnio pojawily sie delikatne stuki w czasie dodawania gazu. Najbardziej slyszalne na biegach 2,3,5 w przedziale obrotow 2000-3000. Po zdjeciu gazu od razu ustaja. Nie sa one glosne ale czuc te stuki na pedale gazu i chyba to mi najbardziej w tym wszystkim przeszkadza. Gazujac na luzie nie ma zadnych stukow w calym przedziale obrotow. Rozrzad dopiero co wymieniony.
Czy to tez cos ze sprzeglem?
pozdrawiam


04.08.2010, 23:26
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29.10.2009, 21:58
Lokalizacja: prowincja
Posty: 12694
Podziękował: 189
Pomógł: 402

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: 1Z5/K12
Rok prod.: 2012/2005
Województwo: podkarpackie
Post 
Przez takie "z pod" trudno jest przeszukać forum. Jednak brak znajomości ortografii szkodzi nawet tzw. internautom.

_________________
O ślepych za dnia: http://tinyurl.com/jenvmux
Proste jedzenie: https://prostejedzenieblog.wordpress.com
Skrót od tysiąca to "tys.", a nie "tyś". "Tyś" znaczy "ty jesteś".


04.08.2010, 23:37
Zobacz profil WWW

Dołączył(a): 04.08.2010, 23:22
Posty: 2
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Silnik: AUA-1.4 16V 75KM
Województwo: małopolskie
Post 
weuek napisał(a):
Przez takie "z pod" trudno jest przeszukać forum. Jednak brak znajomości ortografii szkodzi nawet tzw. internautom.


To fakt ale od tego jest chyba moderator co moze przeciez zmienic tytul...
W kazdym badz razie mam nadzieje, ze uda mi sie znalezc odpowiedz na moj problem ;)


05.08.2010, 00:04
Zobacz profil

Dołączył(a): 27.05.2010, 13:52
Lokalizacja: Wrocław
Posty: 114
Podziękował: 0
Pomógł: 3

Silnik: BMD-1.2 6V 54KM
Skrzynia: EMD - 5b.
Samochód: Combi Clasic +wÂłasne bajery
Rok prod.: 2005
Województwo: dolnośląskie
Post 
Stojąc na światłach zawsze mam wbitą jedynkę i sprzęgło w podłogę. Żaden z instruktorów z którymi jeździłem nie zwracał mi uwagi na to jako błąd. Czy rzeczywiście jest to tak szkodliwe dla sprzęgła?

U siebie także zauważyłem, że cicho grzechocze na luzie a po wciśnięciu sprzęgła jest cisza.


06.08.2010, 10:18
Zobacz profil
Ekspert Techniczny
Ekspert Techniczny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01.02.2009, 20:30
Lokalizacja: Świetochłowice
Posty: 5404
Podziękował: 166
Pomógł: 520

Silnik: AXR-1.9 TDI 101KM
Skrzynia: GGV - 5b.
Samochód: Ambiente
Rok prod.: 05.2007
Województwo: śląskie
Post 
mosfet napisał(a):
Stojąc na światłach zawsze mam wbitą jedynkę i sprzęgło w podłogę. Żaden z instruktorów z którymi jeździłem nie zwracał mi uwagi na to jako błąd. Czy rzeczywiście jest to tak szkodliwe dla sprzęgła?

U siebie także zauważyłem, że cicho grzechocze na luzie a po wciśnięciu sprzęgła jest cisza.


Ja stojąc na światłach jako pierwszy też mam bieg wrzucony i sprzęgło (wiadomo) w dechę. Tak mnie nauczył instruktor na kursie i uważam, że to jest dobre. Jeśli jestem drugi lub dalej to już bez biegu czekam.

Również u mnie dźwieki są jak u kolegów wyżej.

_________________
Tempomaty w grupie VAG. Skoda, Seat, Audi, VW. 510 150 407


06.08.2010, 20:53
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20.05.2010, 21:39
Lokalizacja: Tczew
Posty: 11
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Silnik: AQW-1.4 8V 68KM
Rok prod.: 2005
Województwo: pomorskie
Post 
A u mnie zaś gwizd. Wciskam sprzęgło lub wrzucam luz- pisku brak. Jade na biegu- bez różnicy którym- pisk jest. Doradźta Pany

_________________
Dejw Waleczny


11.08.2010, 17:45
Zobacz profil GG
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03.04.2009, 08:41
Lokalizacja: Wrocław / Opole
Posty: 29
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Silnik: ASY-1.9 SDI 64KM
Skrzynia: KFK - 5b.
Samochód: Fabia Kombi Classic
Rok prod.: 2004
Województwo: dolnośląskie
Post 
Witam,

na światłach to raczej bez sprzęgła bo ono się fizycznie w ten sposób zużywa. Jak ktoś lubi często takowe wymieniać to oczywiście można :lol:
A to że instruktorzy w ogóle nie zwracają na to uwagi to swoją drogą :sciana:

Pozdrawiam,

_________________
Damian


12.08.2010, 11:00
Zobacz profil GG
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20.05.2010, 21:39
Lokalizacja: Tczew
Posty: 11
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Silnik: AQW-1.4 8V 68KM
Rok prod.: 2005
Województwo: pomorskie
Post 
davo007 napisał(a):
A u mnie zaś gwizd. Wciskam sprzęgło lub wrzucam luz- pisku brak. Jade na biegu- bez różnicy którym- pisk jest. Doradźta Pany




Kochane Pany!

Pomóżcie bo nie wiem co to może być a pseudo mechanicy dzisiejszych czasów tylko patrzą jak skroić i mi powiedzą, ze nowy silnik musze od nich kupić :fuck:

Niby kuzyn, niby mechanik powiedział, ze łóżysko oporowe chodzi dopiero jak sprzęgło wcisne (a jak wcisne to nie gwizda) więc gwizd nie pochodzi z niego. Czy to prawda? Nie gwizda też na luzie. Tylko podczas jazdy na biegu.

_________________
Dejw Waleczny


14.08.2010, 12:33
Zobacz profil GG
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 15 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 16 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL