Teraz jest 19.04.2024, 03:09



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 
Wstępny luz zaworowy - jak go ustawić? 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): 14.09.2009, 23:53
Posty: 13
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Silnik: AUA-1.4 16V 75KM
Samochód: Comfort
Rok prod.: 2001
Województwo: śląskie
Post Wstępny luz zaworowy - jak go ustawić?
Witam,

Oczywiście nie chodzi o "bieżącą" regulację zaworów, bo takiej robić nie trzeba. Chodzi o sytuację, gdy np. w istotny sposób ingerujemy w pracę rozrządu (wymiana UPG, drążków popychaczy, zaworów, itp).
Jest oczywiste, że generalnie wstępny luz trzeba ustawić, aby umożliwić prawidłową pracę popychaczy w dostępnym dla nich zakresie. Wynika to np. z tego opracowania: http://www.zssplus.pl/www_publikacje/publikacje39.htm
(patrz rys. 1b)

Tylko jak to zrobić?

W odniesieniu do Fabii na tym Forum znalazłem taki wątek:
http://www.fabiaclub.pl/forum-pl/viewtopic.php?t=8543

Z kolei w necie dostępny jest następujący opis regulacji wstępnego luzu w Fabii 1.4 MPI:
http://www.forum.skodovka.pl/viewtopic. ... 9653#89653)
Ten drugi schemat jest często opisywany w necie również dla innych typów silników.

Warto zauważyć, że oba te opisy są ze sobą sprzeczne. Pierwszy (z tego Forum) zakłada, że na zimnym silniku dążymy do ustawienia luzu 0,2 mm.
Drugi (z netu) zakłada coś przeciwnego: likwidujemy luz i dodatkowo dokręcamy jeszcze 2,5 obrotu śrubą regulacyjną.
Pytanie brzmi: Czy ktoś wie jak ten luz prawidłowo ustawić?

Pozdrawiam


12.10.2009, 23:17
Zobacz profil

Dołączył(a): 27.10.2005, 21:02
Lokalizacja: Kraków
Posty: 94
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Silnik: BZG-1.2 12V 70KM
Rok prod.: 2005
Województwo: małopolskie
Post 
Dla jakiego silnika chcesz to ustawiać?

Krawiec

_________________
Wymiana płynu hamulcowego - klucz gratis !!


13.10.2009, 14:40
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 14.09.2009, 23:53
Posty: 13
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Silnik: AUA-1.4 16V 75KM
Samochód: Comfort
Rok prod.: 2001
Województwo: śląskie
Post 
krawiec napisał(a):
Dla jakiego silnika chcesz to ustawiać?

Krawiec


Skodowski silnik 1.4 MPI 8V 44 kW. Cytowane przeze mnie opisy regulacji też dotyczą tego silnika.


13.10.2009, 16:56
Zobacz profil

Dołączył(a): 27.10.2005, 21:02
Lokalizacja: Kraków
Posty: 94
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Silnik: BZG-1.2 12V 70KM
Rok prod.: 2005
Województwo: małopolskie
Post 
Prosze:

Nastawienia podstawowego popychaczy hydraulicznych nie trzeba wykonywać, gdy tylko wymieniana była uszczelka pod głowicą.
Niezbędne narzędzia specjalne, testery i urządzenia pomiarowe oraz wyposażenie
- klucz dynamometryczny
Przebieg pracy
– Obracać wałem korbowym aż do przekrycia zaworów 4. cylindra (zawór dolotowy otwiera się, zawór wylotowy zamyka się ).
– W 1. cylindrze odkręcić nakrętki kontrujące śruby regulacji dźwigienek popychaczy.
– Następnie śruby regulacyjne wkręcić w dźwigienki popychaczy, aż pomiędzy dźwigienką popychacza i zaworem wyczuwalny będzie luz.
– Śruby regulacyjne obu dźwigienek popychaczy lekko obrócić do zaworów, aż nie będzie luzu. Poruszając dźwigienką popychacza, sprawdzić, czy jest jeszcze luz. Dokładne przyleganie uzyskuje się, gdy skasowany zostanie cały luz.
– Śruby regulacyjne od tego punktu obrócić dalej o dwa obroty. Przykręcić nakrętkę kontrującą i dokręcić momentem 13 Nm.
– Prace nastawcze dla pozostałych cylindrów wykonać według poniższej tabeli:

Regulacja Przekrycie zaworów
cylinder 1 cylinder 4
cylinder 3 cylinder 2
cylinder 4 cylinder 1
cylinder 2 cylinder 3

Po zamontowaniu nowych popychaczy hydraulicznych przez ok. 30 minut nie wolno uruchamiać silnika. Popychacze hydrauliczne muszą osiąść (inaczej zawory mogą być cały czas otwarte i stykać się z tłokami).

Tyle procedura w serwisówce.

Krawiec

_________________
Wymiana płynu hamulcowego - klucz gratis !!


14.10.2009, 16:32
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 14.09.2009, 23:53
Posty: 13
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Silnik: AUA-1.4 16V 75KM
Samochód: Comfort
Rok prod.: 2001
Województwo: śląskie
Post 
OK - wszystko jasne. Wychodzi więc na to, że to drugi cytowany przeze mnie opis jest prawidłowy.

Bardzo dziękuję za pomoc.


14.10.2009, 19:58
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 02.02.2010, 14:37
Lokalizacja: WGR
Posty: 22
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Silnik: AWY-1.2 6V 54KM
Skrzynia: inny model
Samochód: Fabia 1.4 MPI RUN
Rok prod.: 2003
Województwo: mazowieckie
Post Re: Wstępny luz zaworowy - jak go ustawić?
Witam. Wymieniłem upg i oddałem głowice do planowania i wymiany uszczelniaczy. W serwisówce jest opis że w takim przypadku nie ingerujemy w luz zaworowy, ale czy w mojej sytuacji też nie należy regulować luzu? I czy numery w opisie dotyczą tych "wybitych" na głowicy?


10.04.2014, 20:45
Zobacz profil GG
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 02.02.2010, 14:37
Lokalizacja: WGR
Posty: 22
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Silnik: AWY-1.2 6V 54KM
Skrzynia: inny model
Samochód: Fabia 1.4 MPI RUN
Rok prod.: 2003
Województwo: mazowieckie
Post Re: Wstępny luz zaworowy - jak go ustawić?
Ustawiając wstępny luz według instrukcji jest gorzej niż było. Na wolnych obrotach słychać wyraźne klekotanie zaworów, przynajmniej tak mi się wydaję. Bądź jest to spalanie stukowe. Czy już pora wymienić olej na półsyntetyk?


08.05.2014, 21:45
Zobacz profil GG
Ekspert Techniczny
Ekspert Techniczny

Dołączył(a): 28.08.2012, 20:19
Lokalizacja: SPS
Posty: 1542
Podziękował: 36
Pomógł: 110

Silnik: AUA-1.4 16V 75KM
Skrzynia: FDL - 5b.
Samochód: F1 AUA 2001 + corsa E 2017 B14XEL
Rok prod.: 2001
Województwo: śląskie
Post Re: Wstępny luz zaworowy - jak go ustawić?
nie wiem nic o ustawianiu zaworów w twoim egzemplarzu, ale jeżeli samochód nie zjada oleju i nie cieknie ci nigdzie to nie zmieniaj na gorszy olej.

_________________
Obrazek


08.05.2014, 21:51
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 8 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 24 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL