Manual pochodzi z tematu
Czy można doposażyć auto w dodatkowe kontrolki? i tam można zadawać pytania
PAMIETAJ: zanim rozpoczniejsz prace przy elektryce odłącz ujemną klemę z akumulatora
Witam!
Jak dobrze pójdzie to powstanie z tego manual "Jak dorobić sobie dodatkowe kontrolki".
Na razie umieszczam to tutaj, proszę o pytania, aby tekst stał się jasnym i zrozumiałym.
Jak będzie się nadawał to Admin zruci to do manuali
UWAGA!!!
Proszę traktować ten manual jako wskazówki, szczególnie jeśli typ licznika jest inny niż niżzej podany. Wersje liczników z inną tylko literą na końcu oznaczenia mogą się wewnątrz znacznie różnić i ścisłe wprowadzanie zmian wg poniższego opisu może spowodować inne od zamierzonego działanie licznika...
Konstrukcja płytki drukowanej zestawu wskaźników jest bardzo delikatna i nieumiejętne obchodzenie się z lutownicą może doprowadzić do trwałego uszkodzenia zestawu wskaźników!
Opisane niżej operacje przeprowadziłem na zestawie wskaźników 6Y0 920 881 L z 2005r. Wskaźniki innych typów jak i z innych lat mogą się różnić więc ostrożnie z przeróbkami!
Do prac lutowniczych wykorzystywałem lutownicę żarową 70W z grotem zaostrzonym w 'ołówek'.
Fabryczne kontrolki to te zaznaczone za czerwono, na żółto - kontrolki które można uaktywnić za pomocą VAG'a, te niezaznaczone to brak diód świecących:
Pierwszą sprawą jest uzupełnienie brakujących diód świecących.
Na allegro lub w lepiej zaopatrzonych sklepach elektronicznych można dostać diody
LED SMD-3528 Ultra YELLOW i RED - są praktycznie takie same jak oryginalne.
Potrzebujemy 2 czerwone (bagażnik i drzwi) i 2 żółte (spryskiwacz i światła).
Będą nam jeszcze potrzebne 4 rezystory 650 omów (mogą być 560~820 omów).
Poniżej widok jak powinniśmy wlutować diody:
Diody nr 1 i 3 to drzwi i bagażnik = czerwone,
diody nr 2 i 4 to spryskiwacz i żarówka = żółte
Uwaga na diodę nr 3 - ma odwrotnie ustawioną biegunowość
Dioda nr 5 to kontrolka okładzin hamulców - była oryginalnie zamontowana
1 - Kontrolka otwartych drzwi.
Do prawie 'fabrycznego' podłączenia kontrolki otwartych drzwi trzeba będzie dokupić (lub wygrzebać z zapasów
) rezystor 56k (kiloomów) oraz w zasadzie dowolny tranzystor npn małej mocy - np. BC337.
Na szczęście sygnał z CAN poprzez procesor zegarów jest doprowadzony prawie na miejsce - brakuje tylko elementu sterującego kontrolką który zastąpimy tranzystorem i rezystorem 56k.
Uzupełniamy brakujące rezystory (650omów) zasilające diody:
Rezystor zasilający kontrolkę drzwi jest na powyższym zdjęciu podłączony do szyny 15 - oznacza to że napięcie zasilające kontrolkę zanika po wyłączeniu zapłonu.
Wersja ze świecącą kontrolką drzwi również po wyłączeniu zapłonu będzie póżniej...
(o rezystorze od kontrolki bagażnika będzie w części o kontrolce bagażnika)
Teraz zabieramy się do sterowania kontrolką otwartych drzwi...
Na zdjęciu płytki drukowanej zegarów są zaznaczone miejsca do których trzeba przylutować poszczególne punkty elementów wg schematu.
Ostatecznie otrzymamy takiego pajączka:
Pamiętajmy o solidnym przylutowaniu elementów... Drgania i wibracje mogą urwać słabo zlutowane końcówki.
W niektórych licznikach nie ma widocznego wyżej układu ULQ2003A, za to jest mały sześcionóżkowiec po lewej stronie (gdzie jest przylutowany rezystor i kolektor tranzystora)
Ten sześcionóżkowiec to nic innego jak mój pajączek tyle że w wersji oryginalnej. Wtedy nie należy lutować pajączka lecz rozgryźć sterowanie tego układu...
Pozostaje nam uaktywnić w VAG funkcję kontroli otwartych drzwi:
- wybieramy adres 17-instruments
- wchodzimy w funkcję 7-recode (kodowanie sterownika)
- widzimy jakiś kod, np: 00101 rozbijamy go w pamięci (lub w kajeciku) na grupy: 00 1 0 1
pierwsza grupa: 00 to wyposażenie, dodając do niej wartość 16 uaktywniamy kontrolkę drzwi
(jeśli np zamiast 00 jest 02 to zmieniamy na 16+2=18)
z aktywną kontrolką drzwi będziemi mieli kod: 16101 i taki trzeba wklepać do VAG'a
- zatwierdzamy zmiany, wychodzimy z VAG'a, wyłączamy zapłon
- właczamy zapłon, otwieramy drzwi i sprawdzamy czy działa...
[ Dodano: 2009-04-29, 23:11 ]
2 - Kontrolka otwartego bagażnika
W mojej wersji Fabii bagażnik jest otwierany przyciskiem w pokrywie (bagażnika) i ma oświetlenie włączające się po otwarciu (jest to istotne ze względu na sygnał w gnieździe XS5).
W moim liczniku brakuje rezystora pomiędzy procesorem licznika a polem na którym podłączałem elementy do kontrolki drzwi. Ponieważ nie byłem pewien czy tylko tego rezystora brakuje postanowiłem kontrolkę bagażnika sterować spoza licznika. Doszedł jeszcze jeden problem - zasilanie kontrolki. W liczniku jest tylko zasilanie stałe 30 i zapłonowe 15 (czyli włączające się po przekręceniu kluczyka).
Sygnał dla kontrolki biorę ze styku włączającego oświetlenie w bagażniku - jest dostępny w sterowniku sieci pokładowej - gniazdo XS5, wtyczka T6k, pin 4. Dojście jest proste, ale ma jedną wadę: jest zasilane z szyny 30al na której po wyłączeniu zapłonu po ok. 30 minutach (w zależności od ustawienia) zasilanie jest wyłączane. Jeśli kontrolka (dioda) jest połączona przez rezystor do szyny 30 to po pół godzinie mimo zamkniętego bagażnika kontrolka bagażnika się zaświeci (zaniknięcie zasilania na T6k/4 jest równoznaczne z masą = jak przy otwartym bagażniku). Moim celem było aby kontrolka drzwi i bagażnika świeciły się również przy wyłączonym zapłonie, więc doprowadziłem do nich dodatkowym przewodem zasilanie z szyny 30al (sterownik sieci pokładowej: gniazdo XP2, wtyczka T18b pin 6). Dzieki temu napięcie zanika jednocześnie po obu stronach diód i nie powoduje zbędnego ich świecenia.
Połączenia:
Zasilanie kontrolki: przewodem z szyny 30al (T18b/6) zasilam jednocześnie kontrolkę drzwi i bagażnika
Jeśli komuś nie zależy na stałym zasilaniu kontrolki drzwi, można rezystor po prawej przylutować tak jak na tym
zdjeciu
Sterowanie kontrolką:
Są dwa punkty w których można się podłączyć z przewodem który wyprowadzimy do sterownika sieci pokładowej (T6k/4). Dolny jest trudny do lutowania (bo mały), oczko przepustu jest łatwiejsze do lutowania, ale trzeba ostrożnie zdrapać pokrywającą je farbę.
Podłączenie do sterownika sieci pokładowej:
cdn...