Teraz jest 24.04.2024, 10:38



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 
[F1] Naprawa mechanizmu regulacji ogrzewania 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): 30.11.2008, 14:52
Lokalizacja: Warszawa
Posty: 427
Podziękował: 0
Pomógł: 3

Silnik: AZQ-1.2 12V 64KM
Rok prod.: XI.2003
Województwo: mazowieckie
Post 
edit by kros:
poniższa dyskusja dot. Naprawy regulacji temp. nawiewu Post orginalny przeniesiony do manuali

Piter!!! napisał(a):
W zasadzie nie jest to skomplikowane, ale trzeba miec duzo cierpliwosci, mi cala operacja zajeła jakies 6 godz. strasznie sie przy tym namordowałem, teraz wiem dlaczego w serwisie wołaja za to tyle kasy.

u mnie objawy były takie że nie reagował na pokretło regulacji temp. lub robił to po kilku, kilkunastu minutach i wiało tylko gorace lub zimne powietrze. I nie pomagają tu żadne nastawy początkowe itp. Wina leży w mechanizmie reg. położenia klapki od zimnego/ciepłego powietrza.

Żeby dobrac się do tego mechanizmu, który znajduję się po stronie kierowcy trzeba wymontowac całą dolną częśc deski rożdzielczej(po stronie kierowcy, pasażera, i częśc srodkową, wszystko na klucz torx.)
Następnie demontuje się moduł komfortu po stronie kierowcy, następnie odkręcasz aluminiowy wspornik po stronie kierowcy który wspiera się od podłogi do górnej częsci pulpitu(należy odkecic licznik żeby dostac sie do śruby z kluczem 10) po rozkręceniu tego wszystkiego masz dostęp do mechanizmu reg. temp. Jest on identyczny jak mechanizm obiegu wew.(różni się jedynie jedną zębatką która przekazuje napęd albo do otwierania obiegu wew. albo do reg, temp. wygląda to tak(jak było opisane o naprawie obiegu wew. w dziale sam naprawiam:

http://www.fabiaclub.pl/f...eg+wewn%EAtrzny

W tym wszystkim chodzi o ten niebieski element(regulowny potencjometr który informuje komputer o położeniu klapki), to on on jest wszystkiemu winien. Po długim czasie użytkowania wycierają się w nim ścieżki przez co zaczyna się zacinac w tych miejscach w których są ubytki tej ścieżki, ewentualne drgania auta lub wpadnięcie w dziure powoduje delikatne ruchy tego elemetu i gdy załapie zdrową ścieżke to się przestawia w krańcowe położenie.(gdy miałem to na wierzchu kręciłem regulacją temperatury i właśnie po kołach zębatych widac że się zacinał w kilku położeniach, wystarczyło dosłownie delikatnie go pchnąc i kręcił dalej, po podłączeniu go do omomierza ewidentnie widac było przerwy w ścieżkach podczas kręcenia nim)
Naprawa polega na zreperowaniu tego niebieskiego potencjometru, lub jego wymiana. Ja wymieniłem ten niebieski potencjometr z potencjometrem od obiegu wew., obydwa mają tą samą rezystancje od 0 do 5 kΩ(Zaznaczam że obieg wew. maiłem sprawny) Po zamianie tycz elemetów minął już jakiś miesiąc i działa bez zarzutu. Na dzień dzisiejszy dałem znajomemu elektrykowi ten zepsuty potencjometr, mówił że go rozbierze i wstawi tam nowy potencjometr o tym samym zakresie, za przysłowiowe piwo. Jak go będę miał dam znac czy się powiodło.

Całośc ogólnie nie jest trudna do wykonania ale na 2 dzień czułem się jak połamany,a ręce podrapane jak mnie jakaś dzika kocica dopadła..hehe


Jakbyś jeszcze dodał jakieś fotostory :)

Temat można przerzucić do "We własnym zakresie...".

pozdro

_________________
>>>Moja Fabia<<<

zielarzlol@fabiaclub.pl


Ostatnio edytowano 10.01.2009, 16:46 przez zielarzlol, łącznie edytowano 1 raz



10.01.2009, 13:00
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 08.11.2008, 21:06
Lokalizacja: Bydgoszcz
Posty: 328
Podziękował: 2
Pomógł: 15

Silnik: CAVE-1.4 TSI 180KM
Skrzynia: LVG - 5b.
Samochód: Comfort
Rok prod.: 2001
Województwo: kujawsko-pomorskie
Post 
Niestety zdjęc brak, zreszta tam jest tak mało miejsca i przez to utrudniony dostęp że ciężko by było ze zdjęciami

_________________
133 KM & 321 NM


10.01.2009, 13:29
Zobacz profil GG

Podziękował: 0
Pomógł: 78
Post 
Bardzo przydatny post brawo Piter!!! też się miałem zabrać do tego.
Mam identyczne objawy awarii, a w serwisisie chcieli mi wymieniic cały silniczek za 400zl +drugie tyle robocizna.
Ale może wiecie gdzie kupic taki nowy potencjometr?
Bo chciałbym go wymienic na nowy zwlaszcza ze ten od obiegu wewnetrznego też sie zacina, a nie wiem jak dlugo regeneracja pomoże.


10.01.2009, 14:41

Dołączył(a): 08.11.2008, 21:06
Lokalizacja: Bydgoszcz
Posty: 328
Podziękował: 2
Pomógł: 15

Silnik: CAVE-1.4 TSI 180KM
Skrzynia: LVG - 5b.
Samochód: Comfort
Rok prod.: 2001
Województwo: kujawsko-pomorskie
Post 
Takiego identycznego potencjometru w tej niebieskiej obudowie niestety nigdzie nie dostaniesz, jeżeli wymontujesz ten niebieski potencjometr i zaniesiesz go do elektryka, to on go rozbierze i wymieni w środku potencjometr na inny, wtedy zamontujesz to spowrotem, wystarczy że powiesz że oryginalny ma rezystencje od 0 do 5 kΩ.
Podejrzewam że podejmie się tego każdy elektryk który naprawia telewizory, ja mam znajomego elektryka który sprzedaje częsci elektryczne ( a nie naprawia) i powiedział że to nie jest żaden problem. Sam koszt takiego potencjometru(zamiennika do wpasowania w tą niebieską obudowe) to jakieś 5 - 10 zł. Jeżeli ktos się podejmie naprawy pomogę ile będe mógł. Uwaga na łamliwe plastyki!!

_________________
133 KM & 321 NM


10.01.2009, 18:09
Zobacz profil GG

Podziękował: 0
Pomógł: 78
Post 
Ja mam dokładnie ten sam problem z regulatorem temperatury (i pewnie obieg wewnętrzny też szwankuje ale go bardzo rzadko używam)... Najgorsze jest rzeczywiście to że na serwisie wymieniali mi silniczek ze dwa razy ale problem za każdym razem powracał, po czym odpuścilem temat... Ale spróbuje zamienić potencjometry w regulatorze z potencjometrem z obiegu wewnętrznego... Może na jakiś czas to pomoże...


05.02.2009, 14:50

Dołączył(a): 03.03.2009, 15:55
Posty: 4
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Silnik: AZE-1.4 8V 60KM
Rok prod.: 2001
Województwo: opolskie
Post Naprawa mechanizmu regulacji ogrzewania
Mam pytanie na temat tego silniczka. Czy ten silniczek znajduje się tylko w wersji z klimą czy bez klimy tez i reguluje nastawą temperaturytak jak w kazdym innym samochodzie. Problem jest tego rodzaju ze nie działa mi ogrzewanie. Regulując temperaturą wciąż leci zimne powietrze chociaż wydaje mi sie że coś tam sie zmienia w środku, leci jakieś inne to powietrze ale i tak zimne. Przed chwilą sorawidziłem rury które wchodzą do nagrzewnicy i obie są zimne. Ta górna jest już zimna przy samym termostacie. Czy to oznacza ze nagrzewnica jest zatkana ? A może zapowietrzona ? Stan płybu w zbiorniczku jest prawidłowy. Jak to odpowietrzyć ?


03.03.2009, 16:02
Zobacz profil

Dołączył(a): 08.11.2008, 21:06
Lokalizacja: Bydgoszcz
Posty: 328
Podziękował: 2
Pomógł: 15

Silnik: CAVE-1.4 TSI 180KM
Skrzynia: LVG - 5b.
Samochód: Comfort
Rok prod.: 2001
Województwo: kujawsko-pomorskie
Post 
Jeżeli masz bez klimy to tam regulacja jest linką(nad pokrętłem nie masz skali w st. tylko skale niebiesjo-zimno). Układ raczej powinien sam się odpowietrzyc jeżeli jest dosyc plynu. A termostat sprawny? Nagrzewa się do 90 st? Masz może gaz zainstalowany? Kuzynowi zainstalowali gaz i na złej rurce założyli trujnik z dodatkową rurką do chłodzenia parownika gazowego i pompa wody nie dawała rady napompowac płynu do nagrzewnicy tylko leciała do parownika(póxniej zamontowali jakąs redukcję i wymusili wiekszy przepływ płynu na nagrzewnice.
Pozdrawiam

_________________
133 KM & 321 NM


03.03.2009, 20:02
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 03.03.2009, 15:55
Posty: 4
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Silnik: AZE-1.4 8V 60KM
Rok prod.: 2001
Województwo: opolskie
Post 
Regulacje mam taką jak mówisz tylko ciepło i zimno. Nie mam gazu temperatura jest idealnie na srodku.Pynu w zbiorniczlu jest wystarczająca i nie ubywa. Na wolnych obrotach rury od nagrzewnicy są zimne a ne podwyższonych ta górna robi się cieplejsza ale nie za bardzo. Po mojemu to wygląda na zapchaną nagrzewnice. Ale czy mogłą się tak sama zapchać. Mieszkam w irlandii i nie sądze żeby ktoś tu używał wynalazki do uszczelniania chłodnic od którego to mogłaby sie zapchać.


04.03.2009, 15:42
Zobacz profil

Dołączył(a): 11.12.2005, 13:21
Lokalizacja: okolice Łodzi
Posty: 136
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Silnik: AZL-2.0 8V 115KM
Rok prod.: 2003
Województwo: łódzkie
Post 
Piter!!! napisał(a):
następnie odkręcasz aluminiowy wspornik po stronie kierowcy który wspiera się od podłogi do górnej częsci pulpitu(należy odkecic licznik żeby dostac sie do śruby z kluczem 10) po rozkręceniu tego wszystkiego masz dostęp do mechanizmu reg. temp.


Jako, że robiłem dziś regenerację nastawnika temperatury w swoim bolidzie pragnę podzielić się drobną uwagą odnośnie zacytowanego wyżej zdania. Otóż nie jest konieczny całkowity demontaż tego wspornika, nie trzeba też wyjmować licznika. Wystarczy odkręcić wszytkie śruby i wkręty od tego wspornika, pozostawiając tę jedną, schowaną za zegarami. Nastepnie wykorzystując tę ostatnią śrubę jako zawias odchylamy wspornik - odsłoni on nam nastawnik na tyle, że spokojnie można go wyjąć, naprawić i zamontować z powrotem.


04.07.2009, 21:34
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 24.02.2009, 20:48
Lokalizacja: z Pienin
Posty: 61
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Silnik: BZG-1.2 12V 70KM
Rok prod.: 2003
Województwo: małopolskie
Post 
trzeba coś później po wyjęciu tego i włożeniu
ustawiać coś za pomocą vaga ??


06.07.2009, 06:16
Zobacz profil

Dołączył(a): 05.11.2005, 17:23
Lokalizacja: ERW
Posty: 95
Zdjęcia: 0
Podziękował: 0
Pomógł: 4

Silnik: BBZ-1.4 16V 101KM
Skrzynia: NAY - 7b.AUT
Samochód: SEAT Ibiza 1.4 85KM Stylance
Rok prod.: 2009
Województwo: łódzkie
Post 
Tak trzeba przeprowadzić nastawy fabryczne.
Opisane wszystko tu
Dotyczy zarówno obiegu wewnętrznego jak i regulacji temperatury.


08.07.2009, 14:24
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 24.09.2008, 07:39
Lokalizacja: Jelenia Góra
Posty: 3
Zdjęcia: 7
Podziękował: 0
Pomógł: 2

Silnik: CAVE-1.4 TSI 180KM
Samochód: combi
Rok prod.: 2003
Województwo: dolnośląskie
Post 
Zima za pasem. Zachęcony przez „Piter!!!” (a jeszcze bardziej ceną w ASO) zabrałem się za od dawna odkładaną naprawę układu regulacji temperatury. Opis czynności „Piter!!!” jest dostateczny. Jak powszechnie wiadomo diabeł siedzi w szczegółach dlatego dorzucę nieco bardziej szczegółowy opis.

Ogólny opis czynności naprawczych, naprawa dotyczy wersji z klimatyzacją.

1.Ustawienie pokrętła regulacyjnego „zimno” (wył), recyrkulacja i dmuchawa wyłączone.
2.Odłączenie akumulatora.
3.Odkręcenie konsoli kanału środkowego, wkręty w popielniczkach i nakładka pod dźwignią na wcisk, demontaż tylko przedniego kołnierza (wyrwać).
4.Demontaż konsoli środkowej, schowka prawego i lewej konsoli z wyłącznikiem świateł.
5.Demontaż liczników (koniecznie, czas ok 30 sek.), uwaga na wypusty w górnej części obudowy, do demontażu należy lekko unieść daszek na godz. 10-tej i 14-tej
6.Demontaż i wyjęcie fotela kierowcy – 4 śruby (czas ok. 5 min.), znacznie ułatwia dalsze prace po str. lewej.
7.Podeprzeć obudowę rozdzielacza powietrza przed usunięciem lewego wspornika.
8.Zdemontować część zewnętrzną dmuchawy, ułatwi demontaż a szczególnie ponowne złożenie napędu klap.
9.Demontaż napędu klap recyrkulacji (prawy): wtyczka, dwa wkręty, górne zatrzaski, zaznaczenie położenia zębatek.
10.Demontaż nawiewnika na nogi str. lewa.
11.Wyjęcie i odłączenie modułu komfortu przed demontażem jego uchwytu. Uchwyt wysuwa się do góry lecz jest to niemal niemożliwe bez jego uszkodzenia. Nowy w ASO 17 zł.
12.Demontaż wspornika lewego 3 wkręty i 3 śruby.
13.Demontaż napędu klapy mieszania (lewy): wtyczka, zatrzask z jego prawej strony, zaznaczenie położenia zębatek.
14.Naprawa serwomotorów (http://www.fabiaclub.pl/forum-pl/viewtopic.php?t=5236), sprawdzenie ich działania.
15.Montaż napędu recyrkulacji (prawy):
- przestawić w położenie “recyrkulacja” klapy oraz zębatkę napędową (rozłączyć ślimak lub zasilić prowizorycznie serwomotor ) ułatwi to synchronizację zębatek.
- zaczepić tylko górne zatrzaski obudowy,
- pierwszy ząb zębatki napędowej musi wejść między pierwszy i drugi ząb zębatki górnej
- zgrać wypust ze szczerbą zębatek dolnej przekładni
- docisnąć i przykręcić obudowę napędu.
16.Odłączyć wtyczkę T18c (lewa) od modułu regulacji temperatury, zmierzyć opory silniczków, potencjometrów i czujników temperatury tu podłączonych (uprzednio podłączyć wtyczki serwonapędów).
17.Sprawdzić działanie napędu podłączając prowizorycznie zasilanie - styki 15 i 18. po sprawdzeniu ustawić klapę w położeniu „powietrze świeże”.
18.Montaż napędu mieszania (lewy):
- położenie klapy „zimno”
- obudowę napędu obsadzić w gniazdach z jego lewej strony
- zgrać szczerbę z wypustem dociskając w dół zębatkę klapy
- zatrzasnąć prawe mocowanie obudowy napędu.
19.Sprawdzić działanie napędu j. w. podłączając zasilanie do styków 13 i 16. Pozostawić w stanie wyjściowym “zimno”
20.Montaż pozostałych elementów w odwrotnej kolejności.
21.Po zmontowaniu układ pracuje prawidłowo nie wymagając podłączania VAG-u

Mam nadzieję, że opis przyda się podobnym do mnie mniej wprawnym amatorom napraw we własnym zakresie. Żałuję tylko, że tego wszystkiego nie wiedziałem wcześniej... a może i dobrze.
wa_ja
Fotki dotyczące tego opisu można zobaczyć
pod tym adresem


28.09.2009, 21:01
Zobacz profil Album osobisty
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25.04.2008, 05:14
Lokalizacja: Bydgoszcz
Posty: 36
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Silnik: CAVE-1.4 TSI 180KM
Samochód: Comfort +
Rok prod.: 02/03
Województwo: kujawsko-pomorskie
Post 
Jako, że ostatnio w końcu się zmobilizowałem do naprawy podzielę się moimi spostrzeżeniami. Sam proces dostania się do potencjometru jest opisany bardzo dobrze. Ale kiedy się już do niego dobrałem ku mojemu zdziwieniu napęd regulacji jest u mnie inaczej zbudowany niż na zdjęciach tu zamieszczanych. Sam potencjometr jest "pełny" czyli nie ma tego wcięcia. Na zębatki nie musiałem zwracać uwagi (a o to się bałem najbardziej) bo wszystkie były na swoich miejscach na tyle zablokowane, że musiałbym użyć sporo siły żeby je przesunąć. Potencjometr wyjąłem bez ruszania innych elementów tego napędu i bez problemów włożyłem go na miejsce. Adaptacji nie przeprowadzałem ale już wiem, że wszystko działa i jest ciepełko w końcu.

Pozdrawiam i dziękuję za zamieszczone manuale :browar:


28.11.2009, 12:12
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 12.09.2014, 09:27
Posty: 21
Podziękował: 3
Pomógł: 0

Silnik: AXR-1.9 TDI 101KM
Skrzynia: EMD - 5b.
Samochód: Fabia
Rok prod.: 2002
Województwo: mazowieckie
Post Re: [F1] Naprawa mechanizmu regulacji ogrzewania
A czy ma ktoś może numer części całego modułu od regulacji temperatury ??


04.09.2019, 11:58
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 14 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 231 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL