Teraz jest 07.07.2024, 02:50



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 
[F1] Biegi 1,3,5 - pęknięte mocowanie drążka zmiany biegow. 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 02.01.2016, 19:43
Posty: 12
Podziękował: 6
Pomógł: 0

Silnik: BUD-1.4 16V 80KM
Skrzynia: JHQ - 5b.
Rok prod.: 2007
Województwo: śląskie
Post [F1] Biegi 1,3,5 - pęknięte mocowanie drążka zmiany biegow.
Witam wszystkich formumiczów,

od niedawna jeżdżę Fabią z następującym zachowaniem skrzyni biegów:
-biegi 2,4 wchodzą idealnie - drążek zmiany biegów lekko wskakuje w wybrany bieg
-1,3,5 wchodzą ciężej, trzeba użyć większej siły żeby wepchnąć lewarek w wybrany bieg, nie ma charakterystycznego wskakiwania lewarka na wybraną pozycję. Zdjęcie pęknięcia poniżej:
https://drive.google.com/file/d/0B7Yjz72AFNw2RnJpWG51cTFaeUk/view?usp=sharing

Objaw występuje odkąd poruszam się tą Fabią (kilka miesięcy). Nie znam wcześniejszej historii zachowania drążka zmiany biegów, ze skrzyni póki co nie dochodzą niepokojące objawy. Po ściągnięciu mieszka na drążku zauważyłem, że mocowanie drążka zmiany biegów (plastikowa kula) jest pęknięta i na zdjęciu widać kawałek metalu, który to pęknięcie rozpiera (przynajmniej tak mi się wydaje). Mam podejrzenie że to pęknięcie utrudnia wrzucanie biegów 1,3,5 bo kula jest po prostu szersza i ciaśniej pasuje do mocowania w którym się obraca.

Co sądzicie o mojej diagnozie - czy ktoś spotkał się z takim problemem? Jakie czynności wykoać żeby zweryfikować diagnozę? Czy można wymontować (wymienić) sam drążek zmiany biegów, czy trzeba wymieniać całość (drążek + całe mocowanie?)

Na alledrogo widzę sporo używanych kompletów (drążek, mocowanie, cięgna) w bardzo okazyjnych cenach - może warto iść w takie rozwiązanie i wymienić całość?

Z góry dzięki za pomoc :D


30.03.2016, 21:21
Zobacz profil
Ekspert Techniczny
Ekspert Techniczny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19.11.2009, 21:35
Lokalizacja: Brzeg, Ruda Śląska, Oława, Wrocław
Posty: 2122
Podziękował: 7
Pomógł: 154

Silnik: CAYB-1.6 TDI 90KM
Skrzynia: KFK - 5b.
Samochód: Fabia II Monte Carlo 133 KM/336Nm
Rok prod.: 2011
Województwo: opolskie
Post Re: [F1] Biegi 1,3,5 - pęknięte mocowanie drążka zmiany bieg
Mam takie samo pęknięcię. U mnie można każdy z biegów wrzucić paluszkiem.
Ale miałem kiedyś podobny problem i winnym okazała się skrzywiona prowadnica linki przy skrzyni biegów.

_________________
Chcesz doposażyć swój samochód od strony elektrycznej? Zapraszam do mnie. Doświetlanie statyczne, dynamiczne, ESP, TMP, tempomat, PDC, OPS i inne cuda. Montaż oraz kodowanie. Pisz a na pewno pomogę. Robię mechanikę jak i elektrykę.
.


Niżej podpisany użytkownik dziękuje Angel za ten post:
kmalysiak
31.03.2016, 17:44
Zobacz profil WWW GG
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 02.01.2016, 19:43
Posty: 12
Podziękował: 6
Pomógł: 0

Silnik: BUD-1.4 16V 80KM
Skrzynia: JHQ - 5b.
Rok prod.: 2007
Województwo: śląskie
Post Re: [F1] Biegi 1,3,5 - pęknięte mocowanie drążka zmiany bieg
Dzięki Angel za podpowiedź.Chodzi Ci o prowadnicę na poniższym zdjęciu (to na czym są czerwone strzałki) ??
https://drive.google.com/file/d/0B7Yjz72AFNw2ZW5MeUhtUGNFU3M/view?usp=sharing

Rozumiem że tarła o obudowę skrzyni? Wyprostowałeś to jakoś czy wymiana? Jest pod nią jakiś plastikowy element odpowiedzialny za ślizg? Mam ochotę przyjrzeć się temu w weekend.

Dzięki :roll:


Ostatnio edytowano 01.04.2016, 06:00 przez kmalysiak, łącznie edytowano 1 raz



31.03.2016, 21:42
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26.09.2008, 07:24
Lokalizacja: Warszawa
Posty: 3865
Podziękował: 18
Pomógł: 140

Silnik: 1.8 T/200 KM
Skrzynia: inny model
Samochód: Fabia
Rok prod.: 2004
Województwo: mazowieckie
Post Re: [F1] Biegi 1,3,5 - pęknięte mocowanie drążka zmiany bieg
Na dobrą sprawę możesz spróbować odpiąć linki od dźwigni przy skrzyni i zobaczyć jak pracuje sam mechanizm w skrzyni. Jeśli będzie ładnie, trzeba szukać na linii drążek - dźwignia przy skrzyni. Może być jeszcze taka historia, że linki wystarczy wyregulować i wybieranie biegów się poprawi. W kilku autach z grupy VW z tym rozwiązaniem zrobiłem regulacje linek i bardzo pomogło.

_________________
" Don’t let yourself get attached to anything you are not willing to walk out on in 30 seconds flat if you feel the heat around the corner."


01.04.2016, 01:07
Zobacz profil GG
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 02.01.2016, 19:43
Posty: 12
Podziękował: 6
Pomógł: 0

Silnik: BUD-1.4 16V 80KM
Skrzynia: JHQ - 5b.
Rok prod.: 2007
Województwo: śląskie
Post Re: [F1] Biegi 1,3,5 - pęknięte mocowanie drążka zmiany bieg
Hej Mat,

Nigdy nie rozpinałem tego mechanizmu. Trzeba przy tym zachować jakąś specjalną procedurę?

Nigdy nie robiłem też regulacji tych linek. Znalazłem na necie wideo z opisem tej procedury:

https://vimeo.com/6881683

Wygląda łatwo, chociaż jakoś nie rozumiem w którym momencie następuje sama regulacja - myślałem że czymś trzeba będzie pokręcić żeby ustawić naciąg a na wideo skrzynia i lewarek zmiany biegów są blokowane, potem gość zwalnia sprężyny naciągające, odblokowuje skrzynię i lewarek i mówi że "już" :?


01.04.2016, 06:10
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26.09.2008, 07:24
Lokalizacja: Warszawa
Posty: 3865
Podziękował: 18
Pomógł: 140

Silnik: 1.8 T/200 KM
Skrzynia: inny model
Samochód: Fabia
Rok prod.: 2004
Województwo: mazowieckie
Post Re: [F1] Biegi 1,3,5 - pęknięte mocowanie drążka zmiany bieg
To dokładnie tak wyglada. :) Linki luzujesz, następnie blokujesz skrzynie w położeniu serwisowym, następnie drążek, a na sam koniec blokujesz koncówki linek. Tyle. ;)

_________________
" Don’t let yourself get attached to anything you are not willing to walk out on in 30 seconds flat if you feel the heat around the corner."


01.04.2016, 11:05
Zobacz profil GG
Ekspert Techniczny
Ekspert Techniczny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19.11.2009, 21:35
Lokalizacja: Brzeg, Ruda Śląska, Oława, Wrocław
Posty: 2122
Podziękował: 7
Pomógł: 154

Silnik: CAYB-1.6 TDI 90KM
Skrzynia: KFK - 5b.
Samochód: Fabia II Monte Carlo 133 KM/336Nm
Rok prod.: 2011
Województwo: opolskie
Post Re: [F1] Biegi 1,3,5 - pęknięte mocowanie drążka zmiany bieg
kmalysiak To co widzisz to już końcówka mechanizmu wybierania biegów.Trochę w stronę ściany grodziowej są prowadnice. Ja miałem przypadek jednej wygiętej. Sprawa z regulacją jest banalnie prosta.
Filmik wszystko pokazuje jak na dłoni.

_________________
Chcesz doposażyć swój samochód od strony elektrycznej? Zapraszam do mnie. Doświetlanie statyczne, dynamiczne, ESP, TMP, tempomat, PDC, OPS i inne cuda. Montaż oraz kodowanie. Pisz a na pewno pomogę. Robię mechanikę jak i elektrykę.
.


Niżej podpisany użytkownik dziękuje Angel za ten post:
kmalysiak
01.04.2016, 19:24
Zobacz profil WWW GG
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 02.01.2016, 19:43
Posty: 12
Podziękował: 6
Pomógł: 0

Silnik: BUD-1.4 16V 80KM
Skrzynia: JHQ - 5b.
Rok prod.: 2007
Województwo: śląskie
Post Re: [F1] Biegi 1,3,5 - pęknięte mocowanie drążka zmiany bieg
Witam,

wreszcie wygospodarowałem trochę czasu, żeby pobawić się z regulacją skrzyni. Ogólnie wykonałem następujące czynności
-przesmarowałem połączenia cięgien z wybierakiem przy skrzyni - wd40 + olej
-przeczyściłem wd40 i przesmarowałem smarem ŁT powierzchnię po której porusza się plastikowy ślizg w wybieraku przy skrzyni
-przeprowadziłem regulację cięgien - 3 razy (za 1 nic się nie zmieniło, za 2 coś źle wykonałem i nie byłem w stanie wrzucać biegów, za 3 razem wróciełm do stanu pierwotnego, więc procedurę mam przećwiczoną)

Powyższe czynności niestety nie pomogły. Drążek zmiany biegów być może lżej pracuje, ale efekt cięższego wbijania 1,3,5 pozostał. Przejrzałem dokładnie czy cięgno nie haczy gdzieś o coś przy wbijaniu tych biegów ale raczej nie. Przejrzałem na ile to możliwe prowadnice o których pisze Angel ale nie zauważyłem skrzywienia. W tym tydniu będę chciał rozpiąć cięgna od skrzyni, żeby zobaczyć czy to sama skrzynia daje efekt cięższego wbijania czy może sam mechanizm drążka zmiany biegów i cięgien. Stąd moje pytania:
-jak odpiąć te cięgna od skrzyni - mechanizm wydaje się dość skomplikowany, foto poniżej.
https://drive.google.com/file/d/0B7Yjz72AFNw2WjFTeUJFVzlDNkE/view?usp=sharing

-czy po rozpięciu i ponownym spięciu trzeba robić coś extra czy wystarczy std. regulacja cięgien?

-jak przesmarować linki cięgien sterujących skrzynią? Linki są generalnie pozabezpieczane osłonami gumowymi i nie ma szans na dojście z np. strzykawką; próbować zdejmować te gumowe osłony?
https://drive.google.com/file/d/0B7Yjz72AFNw2UGJKYktkb3hkT0U/view?usp=sharing

Z góry dzięki za pomoc :)


12.04.2016, 23:12
Zobacz profil
Ekspert Techniczny
Ekspert Techniczny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19.11.2009, 21:35
Lokalizacja: Brzeg, Ruda Śląska, Oława, Wrocław
Posty: 2122
Podziękował: 7
Pomógł: 154

Silnik: CAYB-1.6 TDI 90KM
Skrzynia: KFK - 5b.
Samochód: Fabia II Monte Carlo 133 KM/336Nm
Rok prod.: 2011
Województwo: opolskie
Post Re: [F1] Biegi 1,3,5 - pęknięte mocowanie drążka zmiany bieg
Nic specjalnego. Wystarczy zdjąć zabezpieczenia i wysunąć linki z trzpieni.
Jeśli niczego na mocowaniach nie ruszysz to nie musisz nic ruszać z regulacją.

_________________
Chcesz doposażyć swój samochód od strony elektrycznej? Zapraszam do mnie. Doświetlanie statyczne, dynamiczne, ESP, TMP, tempomat, PDC, OPS i inne cuda. Montaż oraz kodowanie. Pisz a na pewno pomogę. Robię mechanikę jak i elektrykę.
.


12.04.2016, 23:51
Zobacz profil WWW GG
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 9 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL