|
|
Teraz jest 27.04.2024, 21:58
|
[F1] Blokujące się tylne koła
Autor |
Wiadomość |
Dołączył(a): 13.07.2013, 15:25 Lokalizacja: Pruszków Posty: 99
Podziękował: 0
Pomógł: 1
Silnik: AZE-1.4 8V 60KM
Skrzynia: FNK - 5b.
Rok prod.: 2002
Województwo: mazowieckie
|
Re: Blokujące się tylne koła
miszael napisał(a): O tym, że tylny hamulec może się zapiec wiem stąd, że sam taką sytuację widziałem. Mój ojciec kiedyś zaciągnął hamulec ręczny w garażu i nie ruszał auta (VW Polo III) przez dwa tygodnie. Po tym czasie nie mógł odjechać z miejsca. Tylne koła były zablokowane. ja w tym modelu Polo nie zaciągałem ręcznego i mi szczęki trzymały po tygodniu stania, ale odpuszczały gdy ruszałem całe szczęście ... Maki napisał(a): Ja napisałem że bębny mają wystarczającą skuteczność potrzebną na tylną oś. Większej nie potrzeba. Przynajmniej ja tak uważam. Jestem zwolennikiem bębnów na oś tylną, a przeciwnikiem tarcz na tył. kiedyś jakiś pan inżynier udowodnił, że duże bębny mają taką samą skuteczność jak tarcze (które są małe) z tyłu, przykład: kolegi mama miała Audi 80 B4 z bębnami, tata miał Peugeota 406 z tarczami, hamowały tak samo dobrze
|
30.11.2013, 21:07 |
|
|
Dołączył(a): 12.12.2007, 21:20 Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój Posty: 856 Zdjęcia: 2
Podziękował: 22
Pomógł: 14
Silnik: ATD-1.9 TDI 101KM
Skrzynia: GGU - 5b.
Samochód: Elegance
Rok prod.: 2003
Województwo: śląskie
|
Re: Blokujące się tylne koła
Mimo, że od tygodnia mam tarcze, temat bębnów przerabiałem wielokrotnie. Na wiosnę miałem coś podobnego (no i w sumie wiele razy). Zacznijmy od tego, że: 1) ręcznego trzeba używać, jak używasz nic się nie zapieka bo wszystko pracuje, 2) bęben ma to do siebie, że cały pył z okładzin i samego bębna (w końcu też się ściera) w nim zostaje (czyściłem bębny na wiosnę, jesienią była w każdym z nich przynajmniej płaska łyżeczka do herbaty pyłu) 3) wilgoć - jak jeździmy hamulec pracuje wilgoć odparowuje jednak jak autko stoi to coś sie dostaje, trochę rdzy na bębnie, do tego wspomniany wyżej pył i już mamy opory toczenia 4) sam mechanizm ręcznego i to rozbijmy na 2 części: a) linka - oryginalna jest powleczona i tak nie rdzewieje, chociaż większym problemem jest tutaj sprężyna odpowiadająca za powrót ręcznego (ta na lince) zauważyłem że z czasem traci swoje właściwości przez co ręczny słabiej odbija. b) ramię ręcznego przy szczękach: W miejscu zaznaczonym strzałką (czerwoną) lubi łapać, zwłaszcza jeśli mało używamy ręcznego, wspomniana sprężyna na lince jest słabsza i sama linka nie jest już idealna i jest lekko zapieczona. Temat ramienia przerabiałem na wiosnę. Wyjąłem wszystko z auta psiknąłem na sworzeń WD40 i rozruszałem w rekach wierzcie nie było łatwo. Do tego lekko zagiąłem ramię tak by odeszło od wewnętrznej krawędzi szczęki (strzałka pomarańczowa) i w ten sposób miałem pewność, że nie zablokuje się o krawędź przy odbijaniu ręcznego. Radą na te bolączki jest częste używanie ręcznego, a przy Twoich objawach wybebeszyć wszystko dokładnie wyczyścić i rozruszać. Powrót ramienia ręcznego sprawdzisz śrubokrętem włożonym przez dziurę po śrubie koła (kręcąc kołem możesz zmusić ramię do powrotu lub zluzować zapieczoną i zaciągniętą linkę. Do tego możesz podnieść klin autoregulatora i wtedy ruszać tym ramieniem przez dziurę (w moim przypadku nie pomogło, szybciej i lepiej było wybudować wszystko)
|
30.11.2013, 21:23 |
|
|
Dołączył(a): 29.10.2009, 21:58 Lokalizacja: prowincja Posty: 12699
Podziękował: 189
Pomógł: 403
Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: 1Z5/K12
Rok prod.: 2012/2005
Województwo: podkarpackie
|
Re: Blokujące się tylne koła
bielo napisał(a): kiedyś jakiś pan inżynier udowodnił, że duże bębny mają taką samą skuteczność jak tarcze (które są małe) z tyłu
W fabii fabrycznie: - bębny są 200 mm, cylinderek 19 mm, - tarcze to 232 mm, tłoczek 38 mm. Same te dane sugerują, że tak samo hamować to nie może. Do tego, syf z okładzin wypada przy tarczach na zewnątrz, a w bębnach sporo zostaje.
_________________ O ślepych za dnia: http://tinyurl.com/jenvmux Proste jedzenie: https://prostejedzenieblog.wordpress.com Skrót od tysiąca to "tys.", a nie "tyś". "Tyś" znaczy "ty jesteś".
|
30.11.2013, 21:42 |
|
|
Dołączył(a): 04.07.2011, 16:23 Posty: 921
Podziękował: 17
Pomógł: 28
Silnik: ASZ-1.9 TDI 130KM
Skrzynia: KFK - 5b.
Rok prod.: 2003
Województwo: małopolskie
|
Re: Blokujące się tylne koła
weuek napisał(a): (a przy okazji, odmienia się: Kogo? "weuka" Tu nie chodzi o problem z odmienianiem Twojego loginu, jeno z zapamiętaniem. Jakoś od początku wpisało mi się w głowę wuek i nie chce się poprawić. Wytknięte - poprawione
_________________ http://www.pajacyk.pl/ - KLIKAJ CODZIENNIE !
|
30.11.2013, 21:46 |
|
|
Dołączył(a): 29.10.2009, 21:58 Lokalizacja: prowincja Posty: 12699
Podziękował: 189
Pomógł: 403
Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: 1Z5/K12
Rok prod.: 2012/2005
Województwo: podkarpackie
|
Re: Blokujące się tylne koła
Pa-we-uek (Pawełek). Od tego to pochodzi .
_________________ O ślepych za dnia: http://tinyurl.com/jenvmux Proste jedzenie: https://prostejedzenieblog.wordpress.com Skrót od tysiąca to "tys.", a nie "tyś". "Tyś" znaczy "ty jesteś".
|
30.11.2013, 21:47 |
|
|
Dołączył(a): 12.12.2007, 21:20 Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój Posty: 856 Zdjęcia: 2
Podziękował: 22
Pomógł: 14
Silnik: ATD-1.9 TDI 101KM
Skrzynia: GGU - 5b.
Samochód: Elegance
Rok prod.: 2003
Województwo: śląskie
|
Re: Blokujące się tylne koła
weuek napisał(a): , cylinderek 19 mm,
Są dwa rodzaje cylinderków, tak kiedyś mi pani w sklepie powiedziała 19mm i chyba 21mm, wiem ze pytała czy mniejszy czy większy kupiłem mniejszy, co nie zmienia faktu, że bęben to zło przynajmniej w fabii, bo w lanosie ręczny bęben hamuje na szlag:P
|
30.11.2013, 21:57 |
|
|
Dołączył(a): 04.07.2011, 16:23 Posty: 921
Podziękował: 17
Pomógł: 28
Silnik: ASZ-1.9 TDI 130KM
Skrzynia: KFK - 5b.
Rok prod.: 2003
Województwo: małopolskie
|
Re: Blokujące się tylne koła
bielo napisał(a): kiedyś jakiś pan inżynier udowodnił, że duże bębny mają taką samą skuteczność jak tarcze (które są małe) z tyłu, przykład: kolegi mama miała Audi 80 B4 z bębnami, tata miał Peugeota 406 z tarczami, hamowały tak samo dobrze Może w audi było po remoncie a peugeot miał niesprawny układ Oczywiście ze jak założysz bęben o średnicy metra to będzie hamował lepiej niż tarcza o średnicy 22cm. Zauważ że nawet naczepy do ciągników siodłowych maja już montowane tarcze, pomimo tego że bębny są tańsze w zakupie oraz eksploatacji (średnio jeden komplet okładzin na bębnach to dwa komplety klocków...) . Ale skuteczność hamowania jest na tyle różna że firmy transportowe wola wydać więcej kasy ale mieć pewny stop. Dlatego właśnie też bębny montuje się tylko na tył i tylko w słabych wersjach małych samochodów. Mniejsza waga, a i się nie rozpędza takiej taczki zbyt często.
_________________ http://www.pajacyk.pl/ - KLIKAJ CODZIENNIE !
|
30.11.2013, 21:58 |
|
|
Dołączył(a): 29.10.2009, 21:58 Lokalizacja: prowincja Posty: 12699
Podziękował: 189
Pomógł: 403
Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: 1Z5/K12
Rok prod.: 2012/2005
Województwo: podkarpackie
|
Re: Blokujące się tylne koła
Nie zmienia to faktu, że cylinderek to lipa.
_________________ O ślepych za dnia: http://tinyurl.com/jenvmux Proste jedzenie: https://prostejedzenieblog.wordpress.com Skrót od tysiąca to "tys.", a nie "tyś". "Tyś" znaczy "ty jesteś".
|
30.11.2013, 21:59 |
|
|
Dołączył(a): 04.07.2011, 16:23 Posty: 921
Podziękował: 17
Pomógł: 28
Silnik: ASZ-1.9 TDI 130KM
Skrzynia: KFK - 5b.
Rok prod.: 2003
Województwo: małopolskie
|
Re: Blokujące się tylne koła
weuek napisał(a): Pa-we-uek (Pawełek). Od tego to pochodzi . Aaa... Teraz to zapamiętam.
_________________ http://www.pajacyk.pl/ - KLIKAJ CODZIENNIE !
|
30.11.2013, 22:01 |
|
|
Dołączył(a): 14.06.2011, 18:46 Lokalizacja: CWA Posty: 1168
Podziękował: 2
Pomógł: 21
Silnik: AME-1.4 8V 68KM
Skrzynia: FVV - 5b.
Samochód: Fresh + LPG "AG"
Rok prod.: 2003
Województwo: kujawsko-pomorskie
|
Re: Blokujące się tylne koła
Cytuj: Same te dane sugerują, że tak samo hamować to nie może. Zapewne. I tu nikt tego nie neguje. Cytuj: że bęben to zło przynajmniej w fabii, Eee tam. Ja nie narzekam. Ja zwolenianinem bębnów z tyłu byłem, jestem i będę
|
30.11.2013, 22:02 |
|
|
Dołączył(a): 12.12.2007, 21:20 Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój Posty: 856 Zdjęcia: 2
Podziękował: 22
Pomógł: 14
Silnik: ATD-1.9 TDI 101KM
Skrzynia: GGU - 5b.
Samochód: Elegance
Rok prod.: 2003
Województwo: śląskie
|
Re: Blokujące się tylne koła
Wyżej wymieniłem powody dla których z bębnem są problemy, tak jak ktoś napisał, nie bez powodu kiedyś ostrzegano o hamulcach tarczowych i ich skuteczności. Większą sprawność mają hamulce tarczowe (np. dzisiejsze tramwaje, czy pociągi maja tylko tarcze). Bębny mają swoje zalety w samochodach ciężarowych pracujących w trudnych warunkach (np. kamieniołom) koparka, ładowarka gdzie syfu na około jest tyle, że łatwo o uszkodzenie / zablokowanie mechanizmu tarcza/zacisk, a tak bęben wszystko osłania. Pojazdy takie też z natury są duże i mają sporo miejsca na duże bębny.
Wracając do tematu trzeba bębny zdjac i wszystko wyczyścić a ręcznego używać jak najwięcej.
|
30.11.2013, 22:08 |
|
|
Dołączył(a): 14.06.2011, 18:46 Lokalizacja: CWA Posty: 1168
Podziękował: 2
Pomógł: 21
Silnik: AME-1.4 8V 68KM
Skrzynia: FVV - 5b.
Samochód: Fresh + LPG "AG"
Rok prod.: 2003
Województwo: kujawsko-pomorskie
|
Re: Blokujące się tylne koła
Ok zgadzam się że tarcze mają lepszą skuteczność od bębnów ale na tylną oś nie potrzeba aż taka dobra skuteczność jaką mają tarcze. Bębny spokojnie dają sobie radę. Z przodu to wiadomo że tarcze to obowiązkowo ale z tyłu już nie koniecznie
|
30.11.2013, 22:16 |
|
|
Dołączył(a): 12.12.2007, 21:20 Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój Posty: 856 Zdjęcia: 2
Podziękował: 22
Pomógł: 14
Silnik: ATD-1.9 TDI 101KM
Skrzynia: GGU - 5b.
Samochód: Elegance
Rok prod.: 2003
Województwo: śląskie
|
Re: Blokujące się tylne koła
Maki napisał(a): Ok zgadzam się że tarcze mają lepszą skuteczność od bębnów ale na tylną oś nie potrzeba aż taka dobra skuteczność jaką mają tarcze. Bębny spokojnie dają sobie radę. Z przodu to wiadomo że tarcze to obowiązkowo ale z tyłu już nie koniecznie Zauważ, że coraz więcej samochodów ma z tyłu te tarcze właśnie ze względu na niezawodność i skuteczność. Twoje stwierdzenie brzmi trochę jak "zawsze zdążę wyhamować, bo jestem dobrym kierowcą". Ok producent daje bębny auto ma homologację spełnia jakieś określone normy i parametry, ale zawsze dąży się do poprawy i podniesienia standardu, bezpieczeństwa i komfortu np. klima, ABS,a od kiedyś tam nawet ESP. Wg mnie układ hamulcowy wraz z kierowniczym to dwa najistotniejsze układy w samochodzie - mają kluczową rolę dla bezpieczeństwa.
|
30.11.2013, 22:24 |
|
|
Dołączył(a): 14.06.2011, 18:46 Lokalizacja: CWA Posty: 1168
Podziękował: 2
Pomógł: 21
Silnik: AME-1.4 8V 68KM
Skrzynia: FVV - 5b.
Samochód: Fresh + LPG "AG"
Rok prod.: 2003
Województwo: kujawsko-pomorskie
|
Re: Blokujące się tylne koła
Co nie zmienia faktu że nie przekonuje mnie to by posiadać tarcze z tyłu. Dla mnie bębny są prostsze mniej zawodne, oraz mniej z nimi problemów no i tańsze w eksploatacji. Fakt mają mniejszą skuteczność od tarcz ale to jedna z nielicznych wad. Ale z całej sterty wad i zalet bębnów wolę bębny.
|
01.12.2013, 13:39 |
|
|
Dołączył(a): 04.07.2011, 16:23 Posty: 921
Podziękował: 17
Pomógł: 28
Silnik: ASZ-1.9 TDI 130KM
Skrzynia: KFK - 5b.
Rok prod.: 2003
Województwo: małopolskie
|
Re: Blokujące się tylne koła
Maki napisał(a): Fakt mają mniejszą skuteczność od tarcz ale to jedna z nielicznych wad. To tak jak by powiedzieć ,że jedną z nielicznych wad jakiegoś wozu strażackiego, jest niewydajna pompa, ale za to jest tańszy w eksploatacji od innego
_________________ http://www.pajacyk.pl/ - KLIKAJ CODZIENNIE !
|
01.12.2013, 13:46 |
|
|
Kto przegląda forum |
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 309 gości |
|
Nie możesz rozpoczynać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników
|
|
|