FABIACLUB.PL
http://fabiaclub.pl/forum-pl/

Pompowanie kół zimą
http://fabiaclub.pl/forum-pl/viewtopic.php?f=2&t=12584
Strona 1 z 1

Autor:  ambv [ 28.12.2010, 10:45 ]
Tytuł:  Pompowanie kół zimą

Cześć!
Ostatnie kilka miesięcy nie było mnie w PL i Fabią jeździła żona. Teraz wróciłem i postanowiłem dopompować zimówki. Zauważyłem dwie dziwne rzeczy:

1. Wszystkie opony miały dość znaczną różnicę w ciśnieniu w stosunku do tego co pompowałem pod koniec października. (e.g. 2.1 vs. 2.4 z przodu, 2.3 vs. 2.6 z tyłu). Przy tym, straciły to ciśnienie w równym stopniu wszystkie.

2. Prawa opona tak jakby bardziej odkształca się przy ziemi. To, że na skodowych dieslach przednie opony są dociśnięte do ziemi bardziej to normalne, miałem tak na wszystkich egzemplarzach. Ale teraz mimo dopompowania, nadal odkształcenie wygląda dość podejrzanie.

Ciężko to jednak wszystko ocenić na śniegu ???

Pytania więc brzmią:

1. Czy pompując koła przy -9°C powinienem uwzględniać tę temperaturę dobierając ciśnienie? Innymi słowy czy jak napompuję takim ciśnieniem jak latem i będę potem naginał 250 km autostradą to koła się nie rozgrzeją i nie stanie się coś złego? W szczególności, gdyby różnica była 0.3 bara to jest to bardzo dużo. Czy taka różnica jest normalna?

2. Czy opona może się zepsuć od złego napompowania? Zastanawiam się nad tą prawą przednią.

Dzięki z góry! :worthy:

Autor:  MartinezTychy [ 28.12.2010, 11:25 ]
Tytuł: 

ambv,
W porównaniu z pora zimową do letniej różnica w ciśnieniu może wynosic nawet 0,5 atm.
W większości poradników motoryzacyjnych piszą o kontroli ciśnienia przynajmniej raz w miesiącu.
Ja osobiście tego nie robię bo i tak zimą czy wiosną zmieniam opony.
Jeśli śmigasz na wielosezonowych różnicę powinieneś uwzględnic.
Pozdrawiam.

Autor:  maczala1 [ 28.12.2010, 11:51 ]
Tytuł: 

Ciśnienie w oponach zmienia się wraz z ich temperaturą. W przybliżonych obliczeniach przyjmuje się zmianę ok. 0,1 bara / 10 oC.
Producenci zazwyczaj podają wartości ciśnienia w temperaturze ok. 20 oC.
Przelicznik jest więc dosyć prosty (np. gdy zalecane jest 2 bary, to przy 0 oC pompujemy 1,8 bara). Trzeba pamiętać, że opona rozgrzewa się dosyć mocno, szczególnie w czasie dłuższej jazdy, także i tak nie wiemy jaka będzie ostateczna temperatura i ciśnienie.
Czasami producenci zalecają zwiększenie na zimę (duże mrozy) ciśnienia o ok. 0,2-0,3 bara w stosunku do nominalnego. Ja się w to nie bawię, bo u nas zmiany temperatur są dosyć szybkie i jednego dnia jest -15 oC, a za kilka dni już odwilż :)

Tutaj jest coś na temat zużycia opon przy niewłaściwych ciśnieniach.
http://www.felgi-opony.com/Warto_wiedzi ... 66,40.html
Myślę, że nie należy przesadzać, bo takie rzeczy dzieją się przy mocnym przegięciu w jedną lub drugą stronę.

Autor:  ambv [ 28.12.2010, 23:03 ]
Tytuł: 

Dzięki Martinez, dzięki maczala1. Bardzo pomocne odpowiedzi! Wobec tego zostawię wysokie ciśnienie i będę pilnował w razie ew. odwilży.

Autor:  MartinezTychy [ 29.12.2010, 09:57 ]
Tytuł: 

ambv,
Proszę bardzo po to tu jesteśmy.
Pozdrawiam bezawaryjności i szerokości życząc.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/