Teraz jest 19.04.2024, 14:23



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 26 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
[F1] Spalanie stukowe w silniku 1,4 16V 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): 26.09.2005, 21:38
Lokalizacja: Gliwice
Posty: 213
Zdjęcia: 6
Podziękował: 0
Pomógł: 2

Silnik: AZF-1.4 8V 60KM
Rok prod.: 2000
Województwo: śląskie
Post Spalanie stukowe w silniku 1,4 16V
Witam,
Mam Fabie z 2000r, przebieg 60 tys, silnik 1.4 16V 75KM (AUA) bez gazu. Mam taki drobny ale niepokojacy objaw: spalanie stukowe. Dzieje się to kiedy przy około 2 tys obrotow gdy zaczynam przyspieszac, z gazem uchylonym tak na 1/3 (4 lub 5 bieg), szczególnie pod jakies wzniesienie. Zauwazylem, ze czym jest gorecej, tym tym latwiej i mocniej się to robi.
Najgorzej było w upaly, a już calkiem mocno, kiedy byla wlaczona klima (dodatkowe obciazenie silnika). Zatankowanie benzyny 98 zamiast 95 tylko niewiele pomaga. Sprawdzilem VAGiem czy przypadkiem nie ma jakis bledow w sterowniku silnika – ale nic to nie dalo, było czysciutko. Niepokoi mnie to tym bardziej, ze ten silnik ma przeciez czujnik spalania stukowego a mimo to nie potrafi sobie poradzic z przeregulowaniem (opoznieniem) zaplonu. Podejrzewam, ze może to być wina zaworu EGR. Czy ktos z Was miał cos podobnego?
Pozdr.
K.

_________________
Fabia Elegance 75KM HTB


22.09.2006, 23:12
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 19.10.2005, 22:55
Lokalizacja: Rybnik , Gliwice
Posty: 1042
Podziękował: 0
Pomógł: 5

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: VW Touran
Rok prod.: 2006
Województwo: śląskie
Post 
zmien bieg na nizszy :) przy 2tys pod gorke :)

_________________
touran Obrazek


23.09.2006, 09:22
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 15.08.2006, 13:25
Lokalizacja: Warszawa
Posty: 115
Podziękował: 0
Pomógł: 3

Silnik: AZL-2.0 8V 115KM
Samochód: Ibiza
Rok prod.: 2004
Województwo: mazowieckie
Post Re: Spalanie stukowe w silniku 1,4 16V
koral napisał(a):
Witam,
Mam Fabie z 2000r, przebieg 60 tys, silnik 1.4 16V 75KM (AUA) bez gazu. Mam taki drobny ale niepokojacy objaw: spalanie stukowe. Dzieje się to kiedy przy około 2 tys obrotow gdy zaczynam przyspieszac, z gazem uchylonym tak na 1/3 (4 lub 5 bieg), szczególnie pod jakies wzniesienie. Zauwazylem, ze czym jest gorecej, tym tym latwiej i mocniej się to robi.


To są istotne i bardzo sprzyjające warunki aby spalanie stukowe wystąpiło.

koral napisał(a):
Zatankowanie benzyny 98 zamiast 95 tylko niewiele pomaga.


To dość ciekawe, silnik 1,4 75 KM nie powinien mieć spalania stukowego przy paliwie 98.
Zwłaszcza, że gaz masz wciśniety do 1/3, a więc wielkość ładunku w danym momencie nie jest duża.

koral napisał(a):
Sprawdzilem VAGiem czy przypadkiem nie ma jakis bledow w sterowniku silnika – ale nic to nie dalo, było czysciutko. Niepokoi mnie to tym bardziej, ze ten silnik ma przeciez czujnik spalania stukowego a mimo to nie potrafi sobie poradzic z przeregulowaniem (opoznieniem) zaplonu. Podejrzewam, ze może to być wina zaworu EGR.



Raczej (z tego co ja wiem) to te kwestie reguluje czunjnik Halla, któy właśnie ma opóźniać zapłon w razie spalania stukowego.

Zrób próbę. Podjedź na wzniesienie na 2000 rpm. na 1/3 (nie więcej niż 1/2) skoku pedału "gazu" aby to spalanie stukowe wystąpiło.
Następnie wjedź na to samo wzniesienie na biegu niższym i 3000 rpm
Jeśłi teraz spalania stukowego nie ma to być może uległ uszkodzeniu czuknik Halla i jest to faktycznie spalanie stukowe. Winę może za teeż ponosić paliwo o fatycznie dużo niższej liczbie oktanowej niż deklarowana.


Jeśłiby jazda przy zwiększonej porędkości obr. silnika faktycznie pomogła, to należy przestawić technikę jazdy i jezdzić w zakresie bliższym prędkości max. momentu (ok. 3700 rpm), lub udać się do serwisu na wymianę czujnika spalania stukowego.

koral napisał(a):

Czy ktos z Was miał cos podobnego?
K.


Ja jeżdże podobnie na paliwie 98 i nie miałem żadnych symptomów spalania stukowego. Nawet wtedy, gdy trzeba było na chwilę istotniej przyśpieszyć bez redukcji biegu.

Jeśli byłoby to spalanie stukowe i się powtarzało, to będziesz miał wkrótce luzy na czopach korbowych (wybijanie panewek) z powodu przeciążeń od chwilowo nadmiernych sił gazowych bez zrównoważenia ich odpowiednio dużą prędkością obrotową silnika.


27.09.2006, 09:41
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 05.01.2006, 23:33
Lokalizacja: Białystok
Posty: 592
Podziękował: 0
Pomógł: 1

Samochód: Octavia II Elegance 1.9 TDI
Rok prod.: 2006
Województwo: podlaskie
Post 
A ze tak sie glupio zapytam, w jaki sposob sie objawia to "spalanie stukowe"? Jakby mogl ktos tak lopotalogicznie wytlumaczyc (np. szarpanie, strata mocy itp., czy to sa objawy spalania stukowego?)


27.09.2006, 13:13
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 15.08.2006, 13:25
Lokalizacja: Warszawa
Posty: 115
Podziękował: 0
Pomógł: 3

Silnik: AZL-2.0 8V 115KM
Samochód: Ibiza
Rok prod.: 2004
Województwo: mazowieckie
Post 
szachu napisał(a):
A ze tak sie glupio zapytam, w jaki sposob sie objawia to "spalanie stukowe"? Jakby mogl ktos tak lopotalogicznie wytlumaczyc (np. szarpanie, strata mocy itp., czy to sa objawy spalania stukowego?)


W silniku z zapłonem iskrowym zapalenie się ładunku (mieszanki paliwowo-powietrznej) powinno następować wyłącznie za pomocą iskry ze świecy zapłonowej.

Jednak w niektórych sytuacjach dochodzi do tego, że ciśnienie ładunku w momencie jego sprężania wraz z temperaturą i wydłużonym czasem samego sprężania sprawiają, iż zaczyna dochodzić do lokalnych szmozapłonów ładunku zanim nadejdzie moment zapłonu od świecy zapłonowej. Dzieje się to wszystko w fazie suwu sprężania i te lokalne samozapłony powodują uderzenia ciśnienia na tłok w kierunku "do dołu" (a tłok idzie w tym suwie ku górze). Te powstające fale ciśnienia dają charakterystyczny dźwięk w postaci stukania. Stąd, aby tego uniknąć należy:

- nie jezdzić za niskich obrotach silnika z mocno otwartą przepustnicą "gazu"

-. dbać o jakość paliwa i do bardziej wysilonych i krótkoskokowych silników stosować paliwo o wyższej liczbie oktanowej.

- nie przegrzewać silnika.


27.09.2006, 17:00
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 05.01.2006, 23:33
Lokalizacja: Białystok
Posty: 592
Podziękował: 0
Pomógł: 1

Samochód: Octavia II Elegance 1.9 TDI
Rok prod.: 2006
Województwo: podlaskie
Post 
dzieki, juz wiem o co biega :D

a jesli chodzi o "- nie jezdzić za niskich obrotach silnika z mocno otwartą przepustnicą "gazu"" to rozumiem ze chodzi o to by np. nie jedzic na "4" z predkoscia 30 km/h?


27.09.2006, 17:06
Zobacz profil GG
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10.04.2005, 08:28
Lokalizacja: EL
Posty: 1088
Podziękował: 0
Pomógł: 24

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: 3.0d
Rok prod.: 2004
Województwo: łódzkie
Post 
szachu napisał(a):
"- nie jezdzić za niskich obrotach silnika z mocno otwartą przepustnicą "gazu"" to rozumiem ze chodzi o to by np. nie jedzic na "4" z predkoscia 30 km/h?


nie dawać w palnik (wciskac gaz w podłoge) jadac 50km/h na V biegu
lub jak tez napisales IV przy 30

jesli zle mowie to poprawcie mnie :ban:

_________________
Danger.It's the Ranger!
A morał tej bajki jest krótki i niektórym znany...
jak mamy diesla po chipie to trakcji szukamy...


27.09.2006, 17:52
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 15.08.2006, 13:25
Lokalizacja: Warszawa
Posty: 115
Podziękował: 0
Pomógł: 3

Silnik: AZL-2.0 8V 115KM
Samochód: Ibiza
Rok prod.: 2004
Województwo: mazowieckie
Post 
szachu napisał(a):
dzieki, juz wiem o co biega :D

a jesli chodzi o "- nie jezdzić za niskich obrotach silnika z mocno otwartą przepustnicą "gazu"" to rozumiem ze chodzi o to by np. nie jedzic na "4" z predkoscia 30 km/h?


Można robić wiele rzeczy ale z głową. Jeśli ktoś chce jezdzić możliwie ekonomicznie to z założenia preferuje niskie obroty silnika, a więc wysoki bieg jak na daną prędkość. I to mu się sprawdzi, jeśli będzie przewidywał rozwój sytuacji drogowej daleko do przodu, uniknie niepotrzebnego hamowania i zużycie paliwa będzie niskie.

Natomiast dawanie pełnego "gazu" gdy obroty silnika są poniżej obrotów maksymalnego momentu jest dla silnika szkodliwe, duże siły gazowe niezrównoważone siłami dynamicznymi od wału korbowego przyczyniają się do nadmiernego zużycia silnika.
Chcąc więc jezdzić ekonomicznie należy wyjechać 5-10 minut wcześniej, nie śpieszyć się, jechać zgodnie z przepsami, przewidywać sytuację na drodze, a nie zapłacimy po drodze mandatu i zużycie paliwa będzie najniższe.

Stąd osoba jeżdżąca na niskich obrotach silnika powinna stosować (dla bezpieczeństwa silnika) paliwo o wyższej liczbie oktanowej, aby jego faktyczna liczba oktanowa była zgodna z zalecaną a nie z minimalną dopuszczalną.


27.09.2006, 17:57
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 26.09.2005, 21:38
Lokalizacja: Gliwice
Posty: 213
Zdjęcia: 6
Podziękował: 0
Pomógł: 2

Silnik: AZF-1.4 8V 60KM
Rok prod.: 2000
Województwo: śląskie
Post Re: Spalanie stukowe w silniku 1,4 16V
Witam,
Bardzo dzieki za odzew na mój temat.
Zgadzam się z tym co napisal kolega Tomasz choc nie do konca
Tomasz napisał(a):
Raczej (z tego co ja wiem) to te kwestie reguluje czunjnik Halla, któy właśnie ma opóźniać zapłon w razie spalania stukowego.

Czujnik Halla sam w sobie obrotow nie reguluje ale daje sygnal do ECU silnika o polozeniu walu korbowego. Dodatkowo mierzone sa obroty walu korbowego. Oprocz calej reszty innych czujnikow na kąt wyprzedzenia zaplonu ma jeszcze wplyw czujnik spalania stukowego i jest on zwykle piezoelektryczny. Miedzy innymi na tej podstawie ECU opoznia bądź przyspiesza zaplon.
Ponieważ coraz to wyzsze normy czystosci spalin wymusily aby z rur wydechowych naszych aut nie lecialo az tyle swinstwa konstruktorzy silnikow zmuszeni byli do zaprojektowania bardzo skomplikowanego sterowania nimi. Miedzy innymi po to jest zawor EGR, który dawkuje do cylindrow czesc spalin w niektórych stanach pracy silnika. Tak się dzieje miedzy innymi kiedy samochod jedzie z czesciowym uchyleniem przepustnicy, np. 1/3. Wtedy jednoczesnie powinien być przyspieszony zaplon, bo mieszanina swiezego ladunku ze spalinami wolniej się spala. Podejrzewam wiec mój zawor EGR, ze być może jest przytkany i nie podaje odpowiedniej ilosc spalin. Wtedy mieszanka bylaby wolniej palna i przyspieszanie zaplonu zaprogramowane w mapie ECU nie wywolywaloby spalania stukowego. Albo może mój czujnik spalania stukowego jest walnięty i nie wychwytuje tych charakterystycznych drgan o których blednie się kiedys mowilo, ze to walą zawory. Tak wiec byłem ciekaw czy u kogos tez się tak zdarzylo. Wezme się wiec najpierw za czujnik spalania stukowego. Jeszcze dodam, ze u mnie się to dzieje w raczej normalnych warunkach. Przeciez jazda pod naprade niewielkie wzniesienie z obrotami ok. 2 tys. to przeciez powinno być do przyjecia przez każdy silnik. Co ciekawe u mnie spalanie stukowe gwaltownie zanika kiedy wdepne pedal gazu do konca, co wskazywaloby wlasnie na powiazanie z zaworem EGR. Już czekam na podpowiedzi w stylu: „no to gaz do dechy i masz problem z glowy” :-). Jasne, ale cena benzyny zmusza mnie niestety do oszczedniejszego stylu jazdy :-( przynajmniej czasami :-).

_________________
Fabia Elegance 75KM HTB


27.09.2006, 21:05
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 15.08.2006, 13:25
Lokalizacja: Warszawa
Posty: 115
Podziękował: 0
Pomógł: 3

Silnik: AZL-2.0 8V 115KM
Samochód: Ibiza
Rok prod.: 2004
Województwo: mazowieckie
Post Re: Spalanie stukowe w silniku 1,4 16V
koral napisał(a):
Czujnik Halla sam w sobie obrotow nie reguluje ale daje sygnal do ECU silnika o polozeniu walu korbowego.


Zgoda, nie pisałem o układzie recyrkulacji spalin, aby nie gmatwać meritum sprawy.

koral napisał(a):

Miedzy innymi po to jest zawor EGR, który dawkuje do cylindrow czesc spalin w niektórych stanach pracy silnika. Tak się dzieje miedzy innymi kiedy samochod jedzie z czesciowym uchyleniem przepustnicy, np. 1/3.


Przy takich obciążeniach silnika ładunek jest stechiometrycznie zbyt ubogi, co generuje tlenki azotu. Zmniejszenie udziału tlenu w takiej sytuacji działa proekologicznie, bo ilości tlenków azotu są mniejsze.

koral napisał(a):

Wtedy jednoczesnie powinien być przyspieszony zaplon, bo mieszanina swiezego ladunku ze spalinami wolniej się spala.



W ogóle mieszanki ubogie (nawet bez recyrkulacji) spalają się wolniej, stąd przy ubogich mieszankach zawsze przydaje sie nieco wcześniejszy zapłon. W dawniejszych samochodach tak sobie właśnie robiłem, obrót kopółką przeciwnie do obrotu palca rozdzielacza.

koral napisał(a):

Przeciez jazda pod naprade niewielkie wzniesienie z obrotami ok. 2 tys. to przeciez powinno być do przyjecia przez każdy silnik.




Zależy od wielkości obciążenia silnika. Jeśli nie trzeba np. przyśpieszać, jazda z niewielkim obciążeniem samochodu to nic złego się nie stanie.

koral napisał(a):

Co ciekawe u mnie spalanie stukowe gwaltownie zanika kiedy wdepne pedal gazu do konca, co wskazywaloby wlasnie na powiazanie z zaworem EGR.



Ważna uwaga. Danie "gazu" do dechy fizycznie sprzyja spalaniu stukowemu. Sprzyja też zbyt wczesny zapłon. Albo więc jest tak jak mówisz, za duzo tlenu w ładunku częściowego obciążenia silnika, co może wiązać się też z wyprzedzeniem zapłonu dla cczęściowych obciążeń (które jest jest za duże) i dochodzi do spalania stukowego. Jednak w takim przypadku czujnik spalania stukowego powinien wychwycić takie nieprawidłowe spalanie i zareagować opóźnieniem zapłonu. Sam układ wyprzedzenia zapłonu "reaguje", tzn. są zmiany w tym parametrze, skoro przy pełnym obciążeniu silnik nie stuka.

To, że układy regulacyjne silnika zbliżają się do możliwie wczesnego zapłonu w silniku są prawidłowe, bo zapłon zbyt późny znacznie obniża sprawność silnika. Tyle że "na straży" powinien stać czujnik spalania stukowego, któy pownien zareagować i opóźnić zapłon, gdyby doszło do spalania stukowego.

Stąd ja, chcąc uniknąć opóźniania zapłonu kupuję benzynę 98, aby jej faktyczna LO była nie niższa niż 95.


28.09.2006, 10:32
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 05.11.2005, 17:23
Lokalizacja: ERW
Posty: 95
Zdjęcia: 0
Podziękował: 0
Pomógł: 4

Silnik: BBZ-1.4 16V 101KM
Skrzynia: NAY - 7b.AUT
Samochód: SEAT Ibiza 1.4 85KM Stylance
Rok prod.: 2009
Województwo: łódzkie
Post 
Witam , może jest to wina świec zapłanowych , źle dobrana wartość cieplna świecy może sie objawiać spalaniem stukowym.
Przy prawidłowym spalaniu elektrody mają kolor kawy z mlekiem.


28.09.2006, 18:22
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 26.09.2005, 21:38
Lokalizacja: Gliwice
Posty: 213
Zdjęcia: 6
Podziękował: 0
Pomógł: 2

Silnik: AZF-1.4 8V 60KM
Rok prod.: 2000
Województwo: śląskie
Post 
Ooo. I to moze byc to.
Tak sie dobrze sklada, ze na przszly miesiac planuje wymiane swiec wlasnie, bo mija mi 60 tys. Dam wtedy znac czy cos pomoglo.

_________________
Fabia Elegance 75KM HTB


28.09.2006, 18:40
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 15.08.2006, 13:25
Lokalizacja: Warszawa
Posty: 115
Podziękował: 0
Pomógł: 3

Silnik: AZL-2.0 8V 115KM
Samochód: Ibiza
Rok prod.: 2004
Województwo: mazowieckie
Post 
koral napisał(a):
Ooo. I to moze byc to.
Tak sie dobrze sklada, ze na przszly miesiac planuje wymiane swiec wlasnie, bo mija mi 60 tys. Dam wtedy znac czy cos pomoglo.


Moim zdaniem to błędny kierunek.
W przypadku jazd o charakterze sportowym, gdzie jest duże obciążenie cieplne silnika - zgoda, w pewnych warunkach może dojść do samozapłonu od nadmiernie nagrzanych elektrod świecy.

Ale to nie w silniku mającym nominalnie 75 KM z 1,4 l pojemności na dodatek przy ekonomicznej jezdzie., Nie zdziwiłbym się, gdyby elektrody świecy były czarne (za zimne).


28.09.2006, 19:51
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 11.08.2007, 17:30
Posty: 81
Podziękował: 0
Pomógł: 3

Silnik: BBY-1.4 16V 75KM
Skrzynia: GDL - 5b.
Samochód: Fabia I Combi Comfort
Rok prod.: 2002/2003
Województwo: kujawsko-pomorskie
Post 
koral,

poradziłeś sobie z tym problemem? Ja też najprawdopodobniej mam spalanie stukowe.

_________________
Filip


18.04.2009, 23:04
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 26.09.2005, 21:38
Lokalizacja: Gliwice
Posty: 213
Zdjęcia: 6
Podziękował: 0
Pomógł: 2

Silnik: AZF-1.4 8V 60KM
Rok prod.: 2000
Województwo: śląskie
Post 
Niestety nie.
W zeszlym roku w styczniu mialem zmieniany rozrzad i troszke sie jakby porawilo.
Ale w tym roku znowu zaatakowalo. Poki dalej to tropie ale nie mam juz nowych pomyslow :-(.
Aha, jeszcze od ostatniego wpisu kupilem nowy czujnik spalania stukowego za jedyne 90zl i tez nic.
Podmienilem tez z kolega z innej Fabki czujnik cisnienia i temperatury i tez nic :-(.

_________________
Fabia Elegance 75KM HTB


19.04.2009, 13:58
Zobacz profil GG
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 26 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL