Teraz jest 02.05.2024, 16:47



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 
[F2] 1.2 TSI/77kW (CBZB) - wszystko o świecach zapłonowych 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): 13.05.2012, 15:24
Posty: 3924
Zdjęcia: 0
Podziękował: 116
Pomógł: 150

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Rok prod.: czego ?
Województwo: małopolskie
Post 1.2 TSI/77kW (CBZB) - wszystko o świecach zapłonowych
Cześć,

Do celowo chciałem napisać dany post w tym temacie KLIK jednak jak się okazało temat jest zamknięty, a szkoda.

Przy przebiegu 52 tyś km dokonałem wymiany świec i kabli WN.
Producent interwał wymiany świec w silniku 1.2 TSI 105 KM (kod silnika CBZB) przewiduje co 60 tyś km lub co 4 lata.
Co było powodem ? Na czeskim forum ludzie zaczęli pisać o nierównomiernym zużyciu świec na 1 i 2 cylindrze, wskazywali również na możliwość "uśmiercenia" cewki i inne cuda wianki. Ciekawość wzięła górą i publikowane zdjęcia by zadać sobie pytanie "czy i u mnie to występuje?".

Podczas demontażu odkryłem kilka ciekawych rzeczy :

- po 1-wsze kable WN na pierwszy montaż do fabryki SKODA dostarcza niemiecki podwykonawca a dokładnie firma BREMI. Oznaczenia tej firmy są widoczne na kablach (zdjęcia). Ich bogatą ofertę można przeglądać w katalogu BREMI WEB CATALOG. Z tego katalogu można dowiedzieć się, że na rynku występują pojedyncze przewody WN od cewki do świecy jak i całe zestawy. Zestawy są dwa różnią się dodatkowym zabezpieczeniem kabli - podział ze względu na datę produkcji.

I tak zestaw BREMI 9A30C200 dedykowany jest do aut po FL i posiada tą dodatkową "skarpetkę" i jest to oryginał bez znaczka VAG.
Obrazek

A teraz najciekawsza sprawa : cena te same kable dostępne bez znaczka VAG na wolnym rynku kosztują około 200,- do 250,- zł natomiast oryginały w ASO co najmniej 400,- zł (cena mocno zmienna).

- po 2-gie świece dostarczył NGK, brak jest oznaczeń jaki to dokładnie model ale podejrzewam że wersja irydowa.

- po 3-cie dostęp do 4 cylindra jest trochę kijowy, niewygodny.

Zdjęcia kabli WN :
Oznaczenie OEM 071035255A
Obrazek

BREMI 13325/5
Obrazek

BREMI 13552/1 - oznaczenie OEM 06A035281A
Obrazek

Jak już wspomniałem powodem była ciekawość a także chęć zweryfikowania "legendy" internetu o nierównomiernym zużyciu świec w silniku 1.2 TSI CBZA albo CBZB.

Niestety demontaż ujawnił "problem" nie równomiernego zużycia świec na 1 i 2 cylindrze, gdzie 3 i 4 cylinder nie wykazywał wielkiego zużycia.
Obrazek
Zdjęcie przedstawia świece z 1, 2 i 3 cylindra, widać ?
Obrazek

Decyzja : wymiana świec, kabli WN i sprawdzenie wtryskiwaczy oraz pełna diagnostyka układu paliwowego.

Na rynku na dzień dzisiejszy jeśli chodzi o świece to mamy albo NGK albo BOSCH, DENSO przybrało tutaj dziwną strategię. Katalog NGK obecnie proponuje dla silnika 1.2 TSI CBZB świece o oznaczeniu NGK IZFR6P7 (97153) (irydowa) wcześniej proponowano NGK PZFR6R. Dla NGK PZFR6R firma DENSO proponuje PKJ20CR8, dla aktualnego numeru NGK firma DENSO nie proponuje nic.
Firma BOSCH dla silnika 1.2 TSI CBZB sugeruje produkt FR 6 HI 332 o numerze 0 242 240 665, dla podanego numeru DENSO sugeruje SKJ20CR-A8 ale ten produkt odpowiada NGK PZFR6R8EG - wniosek te numery nie spotykają się wspólnym miejscu :(
Firma BERU, CHAMPION - nie mają w swojej ofercie produktów do 1.2 TSI.
Firma BRISK posiada dwa rodzaje świec do danego silnika, ale jakoś mnie nie przekonała do swoich wyrobów.

Kable WN tutaj oferta również jest ograniczona poza BREMI, oryginałami z ASO na rynku są produkty firmy NGK i BERU. Ponieważ dobrze żyję z chłopakami z hurtowni motoryzacyjnej zdecydowałem się na małe porównanie dwóch produktów.

NGK RC-VW1110 kontra BERU ZEF 1629
Obrazek

BERU ZEF1629
Obrazek

BERU ZEF1629
Obrazek

Produkt BERU ZEF1629 kosztuje co najmniej około 220,- zł, produkt MADE IN FRANCE

NGK RC-VW1110 (44316)
Obrazek

NGK RC-VW1110 (44316)
Obrazek

Produkt NGK RC-VW1110 (44316) kosztuje co najmniej około 120,- zł, produkt MADE IN ENGLAND

Różnica : w postaci dodatkowego zabezpieczenia na korzyść NGK (to zabezpieczenie jest demontowane w bardzo szybki sposób), fajki NGK zbliżone budową do oryginału z fabryki/ BREMI, BERU grubsza izolacja kabli (akurat suwmiarki nie miałem pod ręką) od NGK, BERU ma dłuższe kable niż oryginał BREMI, BERU wydają się solidniejsze, pozytywne doświadczenie z produktami BERU.

Pomimo, że auto nie wykazywało żadnych błędów albo wypadania zapłonu na którymkolwiek cylindrze, zdecydowałem się na wymianę świec i kabli przed czasem.

Zastosowałem u siebie świece NGK IZFR6P7 (97153) które kosztowały około 35,- zł w jednej z większej hurtowni motoryzacyjnej Krakowa (pewne źródło pochodzenia, dystrybutor NGK) jak i kable WN producenta BERU ZEF1629 za które zapłaciłem około 200,- zł.

W najbliższym czasie planuje wyciągnąć wtryskiwacz 1 i 2 cylindra by zweryfikować kolejną "legendę" internetową.

A tutaj małe co nie co jak oryginalne kable dostają po tyłku :
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek



Świece skręcamy 20 - 30 Nm.

Narzędzia :
- klucz do świec 16,
- bardzo cienki śrubokręt do zdjęcia pokrywy świec nowszego typu (http://static.nanodatex.com/media/355c0 ... d60946.jpg),
- klucz dynamometryczny
- szczypce cienkie a długie

Informacje :

Obrazek

Cewka jest opisana A B C D podłączamy do odpowiednich cylindrów 1 2 3 4

Engine codes CBZB, CBZA
Firing order 1-3-4-2
Spark plugs
VW part number → Remark*) 03F 905 600
Electrode gap 0.7 … 0.8 mm
Specified torque 25 Nm
Change interval → Booklet





EDIT : podobno nie mamy tak źle z dostępem do świec, a tak wymienia się świece w Smarcie,
Obrazek


Ostatnio edytowano 16.05.2016, 08:16 przez Daniel, łącznie edytowano 2 razy



Niżej 3 podpisani użytkownicy dziękują Daniel za ten post:
piotrekpasti, Radzio, vesatis
16.05.2016, 06:48
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25.11.2012, 16:24
Posty: 944
Podziękował: 136
Pomógł: 66

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 1410
Województwo: dolnośląskie
Post Re: 1.2 TSI/77kW (CBZB) - wszystko o świecach zapłonowych
Zrobiłeś taki doktorat z tych świec, że aż szkoda byłoby gdyby to zginęło- wydzieliłem nowy temat :)


16.05.2016, 07:04
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16.08.2010, 16:07
Lokalizacja: Jaworzno
Posty: 4711
Zdjęcia: 14
Podziękował: 15
Pomógł: 137

Silnik: CGGB-1.4 16V 86KM
Skrzynia: LVE - 5b.
Samochód: Skoda Fabia II fl Ambition
Rok prod.: 2012
Województwo: śląskie
Post Re: 1.2 TSI/77kW (CBZB) - wszystko o świecach zapłonowych
zdubluj temat w HP i przeniosę go do we własnym zakresie ;)

_________________
Nim założysz nowy TEMAT użyj funkcji SZUKAJ
Moja Red Corrida
Obrazek


16.05.2016, 20:39
Zobacz profil GG
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15.03.2015, 19:19
Posty: 898
Podziękował: 52
Pomógł: 30

Silnik: BZG-1.2 12V 70KM
Skrzynia: MZM - 5b.
Samochód: Fabia II FL fresh+ /Corrida Red
Rok prod.: 07/2014
Województwo: dolnośląskie
Post Re: 1.2 TSI/77kW (CBZB) - wszystko o świecach zapłonowych
Bardzo dobry "artykuł" dla potomnych ! :browar:

_________________
Dolnośląskie spoty 1 i 3 środa miesiąca!
Like us on FB https://www.facebook.com/skodadolnyslask/


27.05.2016, 21:16
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08.08.2010, 14:48
Posty: 428
Podziękował: 3
Pomógł: 19

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 1310
Województwo: małopolskie
Post Re: 1.2 TSI/77kW (CBZB) - wszystko o świecach zapłonowych
rewelacyjny poradnik, dobra robota

od siebie dodam, że u mnie legenda się nie potwierdziła, wszystkie świece były zużyte (a właściwie nie były zużyte) w ten sam sposób. Kable wybrałem oryginalne, od zamontowanych u mnie różniły się większą ilością peszla chroniącego przed przegryzzaczami

_________________
Miniblog posiadacza Fabii II Combi FL viewtopic.php?f=27&t=13836


24.06.2016, 10:21
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 5 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 30 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL