Cześć,
Do celowo chciałem napisać dany post w tym temacie
KLIK jednak jak się okazało temat jest zamknięty, a szkoda.
Przy przebiegu 52 tyś km dokonałem wymiany świec i kabli WN.
Producent interwał wymiany świec w silniku 1.2 TSI 105 KM (kod silnika CBZB) przewiduje co 60 tyś km lub co 4 lata.
Co było powodem ? Na czeskim forum ludzie zaczęli pisać o nierównomiernym zużyciu świec na 1 i 2 cylindrze, wskazywali również na możliwość "uśmiercenia" cewki i inne cuda wianki. Ciekawość wzięła górą i publikowane zdjęcia by zadać sobie pytanie "czy i u mnie to występuje?".
Podczas demontażu odkryłem kilka ciekawych rzeczy :
- po 1-wsze kable WN na pierwszy montaż do fabryki SKODA dostarcza niemiecki podwykonawca a dokładnie firma BREMI. Oznaczenia tej firmy są widoczne na kablach (zdjęcia). Ich bogatą ofertę można przeglądać w katalogu
BREMI WEB CATALOG. Z tego katalogu można dowiedzieć się, że na rynku występują pojedyncze przewody WN od cewki do świecy jak i całe zestawy. Zestawy są dwa różnią się dodatkowym zabezpieczeniem kabli - podział ze względu na datę produkcji.
I tak zestaw
BREMI 9A30C200 dedykowany jest do aut po FL i posiada tą dodatkową "skarpetkę" i jest to oryginał bez znaczka VAG.
A teraz najciekawsza sprawa : cena te same kable dostępne bez znaczka VAG na wolnym rynku kosztują około 200,- do 250,- zł natomiast oryginały w ASO co najmniej 400,- zł (cena mocno zmienna).
- po 2-gie świece dostarczył NGK, brak jest oznaczeń jaki to dokładnie model ale podejrzewam że wersja irydowa.
- po 3-cie dostęp do 4 cylindra jest trochę kijowy, niewygodny.
Zdjęcia kabli WN :
Oznaczenie OEM
071035255ABREMI 13325/5BREMI 13552/1 - oznaczenie OEM
06A035281AJak już wspomniałem powodem była ciekawość a także chęć zweryfikowania "legendy" internetu o nierównomiernym zużyciu świec w silniku 1.2 TSI CBZA albo CBZB.
Niestety demontaż ujawnił "problem" nie równomiernego zużycia świec na 1 i 2 cylindrze, gdzie 3 i 4 cylinder nie wykazywał wielkiego zużycia.
Zdjęcie przedstawia świece z 1, 2 i 3 cylindra, widać ?
Decyzja : wymiana świec, kabli WN i sprawdzenie wtryskiwaczy oraz pełna diagnostyka układu paliwowego.
Na rynku na dzień dzisiejszy jeśli chodzi o świece to mamy albo NGK albo BOSCH, DENSO przybrało tutaj dziwną strategię. Katalog NGK obecnie proponuje dla silnika 1.2 TSI CBZB świece o oznaczeniu
NGK IZFR6P7 (97153) (irydowa) wcześniej proponowano
NGK PZFR6R. Dla
NGK PZFR6R firma DENSO proponuje
PKJ20CR8, dla aktualnego numeru NGK firma DENSO nie proponuje nic.
Firma
BOSCH dla silnika 1.2 TSI CBZB sugeruje produkt FR 6 HI 332 o numerze
0 242 240 665, dla podanego numeru
DENSO sugeruje
SKJ20CR-A8 ale ten produkt odpowiada
NGK PZFR6R8EG - wniosek te numery nie spotykają się wspólnym miejscu
Firma BERU, CHAMPION - nie mają w swojej ofercie produktów do 1.2 TSI.
Firma BRISK posiada dwa rodzaje świec do danego silnika, ale jakoś mnie nie przekonała do swoich wyrobów.
Kable WN tutaj oferta również jest ograniczona poza BREMI, oryginałami z ASO na rynku są produkty firmy NGK i BERU. Ponieważ dobrze żyję z chłopakami z hurtowni motoryzacyjnej zdecydowałem się na małe porównanie dwóch produktów.
NGK RC-VW1110 kontra BERU ZEF 1629
BERU ZEF1629
BERU ZEF1629
Produkt BERU ZEF1629 kosztuje co najmniej około 220,- zł, produkt MADE IN FRANCE
NGK RC-VW1110 (44316)
NGK RC-VW1110 (44316)
Produkt
NGK RC-VW1110 (44316) kosztuje co najmniej około 120,- zł, produkt MADE IN ENGLAND
Różnica : w postaci dodatkowego zabezpieczenia na korzyść NGK (to zabezpieczenie jest demontowane w bardzo szybki sposób), fajki NGK zbliżone budową do oryginału z fabryki/ BREMI, BERU grubsza izolacja kabli (akurat suwmiarki nie miałem pod ręką) od NGK, BERU ma dłuższe kable niż oryginał BREMI, BERU wydają się solidniejsze, pozytywne doświadczenie z produktami BERU.
Pomimo, że auto nie wykazywało żadnych błędów albo wypadania zapłonu na którymkolwiek cylindrze, zdecydowałem się na wymianę świec i kabli przed czasem.
Zastosowałem u siebie świece
NGK IZFR6P7 (97153) które kosztowały około 35,- zł w jednej z większej hurtowni motoryzacyjnej Krakowa (pewne źródło pochodzenia, dystrybutor NGK) jak i kable WN producenta
BERU ZEF1629 za które zapłaciłem około 200,- zł.
W najbliższym czasie planuje wyciągnąć wtryskiwacz 1 i 2 cylindra by zweryfikować kolejną "legendę" internetową.
A tutaj małe co nie co jak oryginalne kable dostają po tyłku :
Świece skręcamy 20 - 30 Nm.
Narzędzia :
- klucz do świec 16,
- bardzo cienki śrubokręt do zdjęcia pokrywy świec nowszego typu (
http://static.nanodatex.com/media/355c0 ... d60946.jpg),
- klucz dynamometryczny
- szczypce cienkie a długie
Informacje :
Cewka jest opisana A B C D podłączamy do odpowiednich cylindrów 1 2 3 4
Engine codes CBZB, CBZA
Firing order 1-3-4-2
Spark plugs
VW part number → Remark*) 03F 905 600
Electrode gap 0.7 … 0.8 mm
Specified torque 25 Nm
Change interval → Booklet
EDIT : podobno nie mamy tak źle z dostępem do świec, a tak wymienia się świece w Smarcie,