Teraz jest 28.03.2024, 12:05



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 29 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Silnik TDI - jak użytkować żeby służył długo i bezawaryjnie? 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): 20.09.2008, 15:13
Lokalizacja: Gdańsk
Posty: 38
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Silnik: BME-1.2 12V 64KM
Samochód: Fabia II
Rok prod.: 2007
Województwo: pomorskie
Post Silnik TDI - jak użytkować żeby służył długo i bezawaryjnie?
Czesc,

za 9 dni jade przez cala Polske po odbior auta - Fabia II TDI 70 kucykow.

Poniewaz nigdy nie jezdzilem dieslem, mam pytanie: jak ten silnik traktowac przez pierwsze tysiace kilometrow (droga do domu to bedzie od razu jakies 500 km) bo nie bede mial czasu zapoznac sie z instrukcja od niego.

Czy cos trzeba czekac po ruszeniu lub przed zgaszeniem (z uwagi na turbine...) ?

do ilu ciagnac obroty przez pierwsze kilometry zeby silniczek sie dobrze ulozyl?

pozdrawiam serdecznie :-)

_________________
"Mówisz, że możesz, to możesz.
Mówisz, że nie możesz, to nie możesz.
Więc sobie wybierz."
Wielki Mistrz Zen Seung Sahn
www.zen.pl


Ostatnio edytowano 25.11.2010, 13:17 przez marlej108, łącznie edytowano 3 razy



20.09.2008, 15:21
Zobacz profil WWW GG
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05.04.2008, 22:12
Posty: 2170
Podziękował: 14
Pomógł: 112

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: 159
Rok prod.: 2009
Województwo: pomorskie
Post 
1) nie będziesz jeździł na dziadowskim paliwie ze stacji hipermarketowych i nie bedziesz lał paliwa które nie wie co to liczba cetanowa. Lej za to wszystko co czyste, łącznie z opałem , by traktor twój pędził z pociągu zapałem.
2) przed zimą sprawdzisz stan akumulatora swej Niuni, świec żarowych, rozrusznika i alternatora, a kąt wtrysku u zegarmistrza nastroisz - wtedy rozruchów się zimnych nie boisz.
3) czcij turbine swą i szanuj albowiem po dłuższej jeździe studzić ją bedziesz a na zimnym silniku niech noga twa nie odważy się buta mocno wciskać. Ciskać zaś musisz ciepłego potwora, bo PSJ nie lubi twojego traktora.
4) pilnowac będziesz poziomu oleju w silniku, bo turbina twa potrzebuje go niezmiernie a wymiany oleju pilnowac będziesz bardziej niźli wierności kobiałki twej. Lepsza bowiem niewierność małżeńska niewielka niźli w dieslu twoim malutka usterka.
5) zimą dodawać będziesz uszlachetniaczy do paliwa aby parafina obca twojemu zbiornikowi paliwa była. Zmiarznięta ropa zamarznąć może i wtedy nawet kopciuch ci nie pomoże.
6) dbaj o wtryski w Niuni albowiem zaprawdę odpalanie zimą łatwiejsze bedzie a chmura dymu za autobusem twym przejdzie w niepamięć. Wtryski w Niuni ważniejsze są czasem niźli za panną latanie z gołym kuta..m
7) dbać o szczelnosć przewodów IC będziesz inaczej dopadnie Cię ręka sprawiedliwego i kopcić fura twa będzie a konie w las pogonią.Momentu również Ci zabraknie gdy turbina w powietrze pompować zacznie.
filtr powietrza sprawdzać będziesz i wymieniać często, bo zaprawdę powiadam Ci powietrze nieczyste ograniczy tchnienie traktora twego i jego koni
9) pilnować bedziesz wymian paska rozrządu niczym minotaur labiryntów Minosa. Przy wymianie zdobądź dobrego technika, dla którego nieobca traktorowa technika, bo gdy źle do kupy rozrząd Ci złoży to Cię twój traktor za to wybatoży. Stanie w środku lasu w z rysą w silniku a ty mord popełnisz na swoim "mechaniku".
10) nie dopuscisz do przegrzania silnika Niuni twej albowiem biada jemu i kieszeni twej.

To, iż jesteś nowym posiadaczem zapoznaj się z 10 przykazaniami TDI
Półki się nie rozgrzeje 2,5 tysiąca obrotów nie przekraczaj, potem jak już się rozgrzeje to można więcej, ale ogólnie przez 2,5 tysiąca kilometrów nie próbuj jego maxa itp

_________________
Vintage Audio Lover
Citroen C4 II Selection - 1.6 VTI


20.09.2008, 16:02
Zobacz profil WWW
Honorowy Klubowicz
Honorowy Klubowicz

Dołączył(a): 16.11.2005, 22:07
Lokalizacja: Gliwice
Posty: 4656
Zdjęcia: 379
Podziękował: 3
Pomógł: 73

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 0000
Województwo: śląskie
Post 
Zmieniłem tytuł, tak żeby każdy początkujący dieslowiec znalazł w tym wątku niezbędne informacje.
Do tej pory było ich sporo rozsianych po forum, wystarczyło by trochę sie rozejrzeć. Powyższe przykazania chyba są juz w trzech miejscach :zly: no ale niech już będzie jeden temat - "kompedium początkującego dieslowca"


Warto jeszcze zajrzeć tutaj

Generalnie jak każdy silnik na dotarciu, nie przekraczać 3/4 prędkości oborotowej, nie deptać gazu do deski tylko stopniowo dozować, nie wykorzystywać pełnej mocy.

Po tych ok. 3 tys.km możesz wymienić olej i używać auta zgodnie z przeznaczeniem :mrgreen:

z zastrzeżeniem, że zimnego silnika się nie butuje, trzeba pamiętać, że olej nagrzewa się dłużej niż woda, a do póki olej nie osiągnie prawidłowej temp. pracy ma gorsze właściwości smarujące - czyli nie butować silnika. Jeżeli silnik dostał mały hardocore np. na autstradzie, albo jakieś ściganko itp to przed wyłączeniem silnika dać mu trochę czasu żeby mógł się uspokoić trochę i wystudzić na wolnych obrotach - ze wzgl. na turbinę i olej.
Na autostradzie np. zamiast na pełnym gazie wpadać na stację ik potem czekać wystarczy jakiś czas wcześniej zwonić do normalnej prędkości i też nie powinno być tragedii.


20.09.2008, 16:45
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25.06.2007, 16:30
Lokalizacja: Poznań
Posty: 605
Zdjęcia: 34
Podziękował: 1
Pomógł: 26

Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: NQN - 7b.AUT
Samochód: Fabia II Sport
Rok prod.: 2007
Województwo: wielkopolskie
Post 
jako, że mowa o tdi to ja jeszcze dodam swoje 3 grosze dot. sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego. rzecz istotna bez względu na przebieg auta a często pomijana.

ze stopu ruszamy DELIKATNIE, nie piszczymy oponami, nie walimy strzałów z pedału sprzęgła, nie puszczamy go bokiem i nie stosujemy żadnych tego typu pomysłów - powoli unosimy stopę zwalniając sprzęgło. robimy to jednak na tyle zdecydowanie żeby tarcze sprzęgła załapały "po całości" jeszcze przed dodaniem gazu. nie toczymy się kilkadziesiąt metrów na półsprzęgle - wyjątkiem są korki, które niestety wykańczają układ przeniesienia napędu w szybkim tempie. jednak większość turbodiesli ma na tyle duży moment obrotowy w najniższym zakresie obrotów, że poruszanie się w korku można załatwić poprzez wbicie jedynki i powolne puszczenie sprzęgła - auto ruszy do przodu bez dodawania gazu. zwolnić można z kolei przez wciśnięcie i rozłączenie sprzęgła, itd. warto jedna sprawdzić to sobie wcześniej w różnych warunkach (temperatura powietrza, wzniesienia, skręcenie kół, itp.).

jak już ruszymy (czyli po przebyciu odległości równej ok. 1 długości naszego pojazdu) wtedy można dać w palnik - zdjąć nogę ze sprzęgła i zdecydowanie dodać gazu (w tej kolejności).

jeśli ktoś jest maniakiem pojedynków spod świateł to po kilkudziesięciu startach dwumas trzaskany strzelającym sprzęgłem pójdzie do worka. jednak nawet podczas takiego startu ruszając delikatnie i tracąc (przynajmniej teoretycznie) tę jedną sekundę na początku startu za chwilę nasze niutonometry przenoszone już "pełnym" (a nie ślizgającym się) sprzęgłem i tak złoją gościa na pasie obok bardziej niż przy starcie z piskiem opon :devil:. warto samemu popróbować.

to jest zalecenie mechanika z jednego z dobrych poznańskich warsztatów vag-a (nie ASO). pamiętając o zachowaniu tego krótkiego momentu pozwoli korzystać z fabrycznego przeniesienia napędu tdi przez długie setki tysięcy km.

szerokiej drogi marlej108 i pamiętaj żeby opisać nam na forum swoje pierwsze wrażenia z jazdy nowym fabsterem :mrgreen:.

_________________
cosmos
1.9TDI w obudowie F2
150/336 powered by MR-Motors :D


23.09.2008, 12:01
Zobacz profil WWW GG Album osobisty

Dołączył(a): 20.09.2008, 15:13
Lokalizacja: Gdańsk
Posty: 38
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Silnik: BME-1.2 12V 64KM
Samochód: Fabia II
Rok prod.: 2007
Województwo: pomorskie
Post 
witam ponownie :-)
dzieki za informacje :-)
Fabka juz zarejestrowana - za 6 dni odbior i dluuga droga do domu na polnoc.
co do sprzegla - to bede uwazal, co do scigania sie to raczej nie jestem pasjonatem, a poza tym te 70 kucy to chyba wiele nie poradzi?

pozdrawiam :-)

marlej108

_________________
"Mówisz, że możesz, to możesz.
Mówisz, że nie możesz, to nie możesz.
Więc sobie wybierz."
Wielki Mistrz Zen Seung Sahn
www.zen.pl


23.09.2008, 15:41
Zobacz profil WWW GG
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05.04.2008, 22:12
Posty: 2170
Podziękował: 14
Pomógł: 112

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: 159
Rok prod.: 2009
Województwo: pomorskie
Post 
marlej108 napisał(a):
a poza tym te 70 kucy to chyba wiele nie poradzi ?


Zawsze można zrobić chipa na 100 koników :mrgreen:

_________________
Vintage Audio Lover
Citroen C4 II Selection - 1.6 VTI


23.09.2008, 20:41
Zobacz profil WWW
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25.06.2007, 16:30
Lokalizacja: Poznań
Posty: 605
Zdjęcia: 34
Podziękował: 1
Pomógł: 26

Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: NQN - 7b.AUT
Samochód: Fabia II Sport
Rok prod.: 2007
Województwo: wielkopolskie
Post 
marlej108 napisał(a):
Fabka juz zarejestrowana - za 6 dni odbior i dluuga droga do domu na polnoc.

jeśli masz tempomat to nie korzystaj z niego podczas tej trasy i zanim nie ułożysz silnika. stałe obciążenia to nie jest to co świeże silniki lubią najbardziej. różnicuj styl jazdy w rozsądnych granicach.
marlej108 napisał(a):
co do sprzegla - to bede uwazal, co do scigania sie to raczej nie jestem pasjonatem, a poza tym te 70 kucy to chyba wiele nie poradzi?

założę się, że jak dobrze ułożysz motorownię to w serii będziesz miał nie mniej niż 80 kucy, a to już pozwala poruszać się dość żwawo w dość szerokim zakresie obrotów (wykres). a jak zacznie ci brakować mocy to zawsze (tak jak pisze Allen) możesz zrobić program na 100-110 koników i będzie jeszcze fajniej :mrgreen:.

_________________
cosmos
1.9TDI w obudowie F2
150/336 powered by MR-Motors :D


24.09.2008, 09:47
Zobacz profil WWW GG Album osobisty

Dołączył(a): 14.10.2008, 17:18
Lokalizacja: Szczecin
Posty: 16
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Silnik: BZG-1.2 12V 70KM
Rok prod.: 2001
Województwo: zachodniopomorskie
Post 
Mam pytanie: czy tankowanie na stacji paliw "Bliska" jest przestępstwem w stosunku do mojego silnika czy też nie? To chyba taki tańszy Orlen - niby kilka groszy, ale jak tankuje się do pełna, to jakaś różnica w cenie jest.
Pozdrawiam


31.10.2008, 14:31
Zobacz profil GG
Honorowy Klubowicz
Honorowy Klubowicz

Dołączył(a): 16.11.2005, 22:07
Lokalizacja: Gliwice
Posty: 4656
Zdjęcia: 379
Podziękował: 3
Pomógł: 73

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 0000
Województwo: śląskie
Post 
jak powstały Bliskie to podpytałem kolesia który tam pracuje.
Jest to tania wesrsja Orlenu, ubogi sklep, brak programów partnerskich i lojalnościowch itd itp. Dlatego jest taniej.
Z tego zo mówił cała reszta to to samo co na stacjach czerwonych,


31.10.2008, 15:43
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17.04.2006, 17:48
Lokalizacja: [RMI]
Posty: 6869
Zdjęcia: 0
Podziękował: 196
Pomógł: 127

Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: inny model
Samochód: FII FL Style [Joy+Play]
Rok prod.: 2011
Województwo: podkarpackie
Post 
kros, masz rację, z tego co ostatnio słyszałem i wyczytałem, Orlen rozwala i zmienia, buduje nowe stacje już tylko i wyłącznie z logo Bliska....
U mnie takowa jest i nie ma zastrzeżeń co do jakości paliwa jak i asortymentu na stacji...

_________________
KLUBOWE NAKLEJKI


Aloesowe suplementy -> FOREVER LIVING PRODUCTS - ZAPRASZAM
:!: :)
_____________________

FI 1.4 MPI {Fresh+} [AZE 60KM - FNK] Szary Skalisty F7F7 - 2002r.
FII 1.2 TSI {Style+Joy+Play} [CBZA 85KM - MFX] Rosso Brunello X7X7 - 2011r.


31.10.2008, 16:00
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 10.11.2008, 22:57
Lokalizacja: Rybnik / Gliwice
Posty: 43
Podziękował: 0
Pomógł: 2

Silnik: BZG-1.2 12V 70KM
Samochód: G.¦l±sk
Rok prod.: 2005
Województwo: śląskie
Post Pare pytań na temat Turbiny
1) Czy turbina powinna gwizdać tez na biegu jałowym czyli ok 1x10^3 [obr/min], czy to normalne czy raczej się temu bliżej przyjrzeć.

2) Znajomy dał mi rade by odczekać pewien okres czasu po dłuższej jeździe, by ostudzić turbinę
no ale to chyba oczywiste, tylko pytanie ile ta owa dłuższa trasa wynosi ? w km!

3) Dal mi tez rade by (jak on to ujął!) by przy odpaleniu silnika, do ruszenia tez dać turbinie trochę się pokręcić! bo podobno coś ja tam niby smaruje ? (tak mu rzekł jakiś mechanik :) )No wiec jeśli to prawda to stojąc i nic nie robiąc, ustawiając na kompie zużycie ON w l/min! jaka wartość powinna osiągnąć [1.0] ? bo spada ona z tego co pamiętam do 0.6 przy rozgrzanym silniku


13.12.2008, 18:10
Zobacz profil GG
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17.04.2006, 17:48
Lokalizacja: [RMI]
Posty: 6869
Zdjęcia: 0
Podziękował: 196
Pomógł: 127

Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: inny model
Samochód: FII FL Style [Joy+Play]
Rok prod.: 2011
Województwo: podkarpackie
Post 
MarS, szukamy :P

Na starcie spaliłeś, bo mamy dział TDI :P
wszystko o TDI jest w dziale TDI i topic zwiazanymi z przykazaniami turbiny też :och: :zolta:

np tu mamy wszystko tu i tu

_________________
KLUBOWE NAKLEJKI


Aloesowe suplementy -> FOREVER LIVING PRODUCTS - ZAPRASZAM
:!: :)
_____________________

FI 1.4 MPI {Fresh+} [AZE 60KM - FNK] Szary Skalisty F7F7 - 2002r.
FII 1.2 TSI {Style+Joy+Play} [CBZA 85KM - MFX] Rosso Brunello X7X7 - 2011r.


13.12.2008, 18:19
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 10.11.2008, 22:57
Lokalizacja: Rybnik / Gliwice
Posty: 43
Podziękował: 0
Pomógł: 2

Silnik: BZG-1.2 12V 70KM
Samochód: G.¦l±sk
Rok prod.: 2005
Województwo: śląskie
Post 
dzięki za rade ;) ale na razie jestem świeżym kierowcą !

Ale jak to powiadają " Dzisiaj ty pomagasz mi, jutro ja pomagam Tobie" :browar:

Tak wiec myślę, ze jeszcze nie raz padnie jakiś problem z mojej strony, a z czasem możne sam będę umiał coś doradzić ;-)


13.12.2008, 18:40
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 14.01.2007, 22:04
Lokalizacja: ~~~~~~~
Posty: 110
Podziękował: 0
Pomógł: 5

Województwo: małopolskie
Post Re: Pare pytań na temat Turbiny
MarS napisał(a):
1) Czy turbina powinna gwizdać tez na biegu jałowym czyli ok 1x10^3 [obr/min], czy to normalne czy raczej się temu bliżej przyjrzeć.

2) Znajomy dał mi rade by odczekać pewien okres czasu po dłuższej jeździe, by ostudzić turbinę
no ale to chyba oczywiste, tylko pytanie ile ta owa dłuższa trasa wynosi ? w km!

3) Dal mi tez rade by (jak on to ujął!) by przy odpaleniu silnika, do ruszenia tez dać turbinie trochę się pokręcić! bo podobno coś ja tam niby smaruje ? (tak mu rzekł jakiś mechanik :) )No wiec jeśli to prawda to stojąc i nic nie robiąc, ustawiając na kompie zużycie ON w l/min! jaka wartość powinna osiągnąć [1.0] ? bo spada ona z tego co pamiętam do 0.6 przy rozgrzanym silniku


ad3) zyżycie jest w l/h i w miare rozgrzewania silnika spada do wartości 0.6/0.5 litra na h

[ Dodano: 2008-12-13, 18:49 ]
MarS napisał(a):
1) Czy turbina powinna gwizdać tez na biegu jałowym czyli ok 1x10^3 [obr/min], czy to normalne czy raczej się temu bliżej przyjrzeć.

2) Znajomy dał mi rade by odczekać pewien okres czasu po dłuższej jeździe, by ostudzić turbinę
no ale to chyba oczywiste, tylko pytanie ile ta owa dłuższa trasa wynosi ? w km!

3) Dal mi tez rade by (jak on to ujął!) by przy odpaleniu silnika, do ruszenia tez dać turbinie trochę się pokręcić! bo podobno coś ja tam niby smaruje ? (tak mu rzekł jakiś mechanik :) )No wiec jeśli to prawda to stojąc i nic nie robiąc, ustawiając na kompie zużycie ON w l/min! jaka wartość powinna osiągnąć [1.0] ? bo spada ona z tego co pamiętam do 0.6 przy rozgrzanym silniku


ad1)Raczej nie powinna. U mnie gwizdało, bo miałem nieszczelny króciec wakumpompy


13.12.2008, 18:46
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20.10.2005, 18:24
Lokalizacja: Wrocek
Posty: 687
Podziękował: 0
Pomógł: 15

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: Octavia II RS TDI
Rok prod.: 2007
Województwo: dolnośląskie
Post Re: Pare pytań na temat Turbiny
MarS napisał(a):
1) Czy turbina powinna gwizdać tez na biegu jałowym czyli ok 1x10^3 [obr/min], czy to normalne czy raczej się temu bliżej przyjrzeć.


Nie powinna.

MarS napisał(a):
2) Znajomy dał mi rade by odczekać pewien okres czasu po dłuższej jeździe, by ostudzić turbinę
no ale to chyba oczywiste, tylko pytanie ile ta owa dłuższa trasa wynosi ? w km!


Tu raczej nie chodzi o dystans a o sposob pokonania tego dystansu. Możesz sobie zrobic i 1000 km jadac ciagle 80 km/h na 5 biegu i jak od razu wylaczysz silnik to nic sie nie stanie (turbinka ledwo co sobie "pyrka" przy takich prędkościach obrotowych i się tak nie grzeje). Ale mozesz zrobic 30 km po autostradzie z butem w podlodze - wtedy odczekanie 2-3 minuty przed wylaczeniem silnika, aby turbina ostygla, jest mocno wskazane!

Ogolnie: nie wylaczamy od razu silnika po forsownej jezdzie. Zgaszenie silnika powoduje natychmiastowe odciecie smarowania turbiny ktora jeszcze sie kreci - to raz, dwa - turbina sie mocno rozgrzewa, olej ma również funcję chłodzącą, gdy wylaczymy od razu motor olej może zacząć się zmażyć co może doprowadzić do zapieczenia turbawki.

MarS napisał(a):
3) Dal mi tez rade by (jak on to ujął!) by przy odpaleniu silnika, do ruszenia tez dać turbinie trochę się pokręcić! bo podobno coś ja tam niby smaruje ? (tak mu rzekł jakiś mechanik :) )No wiec jeśli to prawda to stojąc i nic nie robiąc, ustawiając na kompie zużycie ON w l/min! jaka wartość powinna osiągnąć [1.0] ? bo spada ona z tego co pamiętam do 0.6 przy rozgrzanym silniku


Ogolnie to prawda. Zasada stosuje się do wszystkich części ruchomych silnika :mrgreen:

Komputer steruje praca silnika. Sklad mnieszanki zależny jest od temperatury. W niskich temperaturach mieszanka jest bogatsza, stąd takie wskazania na kompie. Zakres 1.0 l/h -> 0,6-0,5 l/h jest prawidlowy.

_________________
Wokan
Było: Fabia1 BLT & GT22 & 3'' = 226KM/425Nm :cry:
Jest: Octavia II RS 2.0 TDI 200KM/441Nm :)


15.12.2008, 08:28
Zobacz profil GG
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 29 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL