Teraz jest 10.05.2024, 09:29



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 
[F1] Benzydiesel – błysk geniuszu czy kosztowna pomyłka 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): 15.08.2006, 13:25
Lokalizacja: Warszawa
Posty: 115
Podziękował: 0
Pomógł: 3

Silnik: AZL-2.0 8V 115KM
Samochód: Ibiza
Rok prod.: 2004
Województwo: mazowieckie
Post Benzydiesel – błysk geniuszu czy kosztowna pomyłka
Witam,
Autoświat w numerze 5/2007 (str. 30) opisuje przykład silnik nazwanego w skrócie CCS.

Został on zbudowany w firmie Volkswagen w oparciu o silnik 2,0 TDI.
Na czym polega specyfika przyjętego rozwiązania?

Otóż wtrysk paliwa następuje tam znacznie wcześniej niż w klasycznych jednostkach TDI.
Wcześniejszy wtrysk pozwala na lepsze odparowanie paliwa i w związku z tym efektywniejsze spalanie izochoryczne.

No dobrze, a co z zapłonem? Otóż paliwem jest mieszanka oleju napędowego z węglowodorem łatwo parującym (przyjmijmy że to benzyna). Benzyna ma niską liczbę cetanową (co opóźnia moment samozapłonu) i dobrze paruje (co poprawia wymieszanie paliwa z powietrzem). Tejże benzyny jest ok. 10% objętości w paliwie.
Do tego silna recyrkulacja spalin (duży udział spalin w masie ładunku).

I teraz najciekawsze – zapłon ma nastąpić w okolicach GMP bez użycia świecy zapłonowej w wyniku uzyskania odpowiednio dużego ciśnienia sprężania. A więc niezupełnie jak w silniku diesla, a raczej jak w silniku samozapłonowym (szeroko stosowany w modelarstwie, gdzie jest układ przeciwtłoka którym właśnie ustala się stopień sprężania aby uzyskać ów samozapłon).

Co Wy na to? ???

Moim zdaniem to ślepa uliczka i kasa wyrzucona w przysłowiowe błoto. :blowup:

Takie zalety jak:
- użycie paliw o niskiej liczbie cetanowej
- użycie paliw z przerobu biomasy
(oba czynniki zmniejszają cenę paliwa)
- miękka praca silnika

dadzą się zrównoważyć dostępną technologią common-rail z multiwtryskiem (4-ry dawki w czasie cyklu pracy – jak w silniku D-4D Toyoty) przy jednoczesnym ograniczeniu jednostkowego zużycia paliwa podawanego pod ciśnieniem 2000 braów (wtryskiwacze piezoelektryczne).

Natomiast cały system silnika samozapłonowego jest b. wrażliwy na różnice w jakości paliwa, taki układ jest trudny do wyregulowania (w sensie kąta wyprzedzenia wtrysku, obciążenia silnika i jego aktualnych obrotów), a ta rzekoma rewelacyjność biopaliw może lec w gruzach w przypadku większych mrozów i wytrącania się bezpostaciowych substancji na wzór parafiny.

Dodatkowo – obecnie odchodzi się od recyrkulacji spalin, gdyż obniża to temperaturę spalania i generuje duże ilości sadzy i niespalonych węglowodorów - co jest właśnie przykładem strat energii. Zmniejszenie emisji osiąga się poprzez technologię ad-blue, o czym kiedyś pisałem.

Szkoda, że koncern Audi/VW nie zajął się pojazdami hybrydowymi, lub napędem elektrycznym z ogniw wodorowych, bo tu szansa na sukces jest gwarantowana.
Ja obstawiam na 3:0, że cały ten system CCS upadnie. I oby jak najszybciej, z korzyścią dla użytkowników samochodów.

Pozdr.
Tomek.


08.02.2007, 16:05
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 07.10.2006, 07:17
Lokalizacja: Ruda Śląska
Posty: 544
Podziękował: 1
Pomógł: 15

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: 186KM/431Nm
Rok prod.: 2007
Województwo: śląskie
Post 
dla mnie to czarna magia, autko nalezy zatankowac i ma jezdzic hehehe
a co do ogniw wodorowych to nasuwa sie jedno zasadnicze pytanie: skad wodor?


08.02.2007, 18:03
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 15.08.2006, 13:25
Lokalizacja: Warszawa
Posty: 115
Podziękował: 0
Pomógł: 3

Silnik: AZL-2.0 8V 115KM
Samochód: Ibiza
Rok prod.: 2004
Województwo: mazowieckie
Post 
Andja napisał(a):
dla mnie to czarna magia, autko nalezy zatankowac i ma jezdzic


To tylko złudzenie. Paliwa płynne kosztują sporo a ich cena jest w znacznej części kwestią polityczną. Ponadto za kwestie ekologiczne płaci nie kto inny tylko użytkownik, w cenie nowych rozwiązań konstrukcyjnych.

Stąd tak duże znaczenie ma konsolidacja sił wielu wytwórni, co widać np. na przykładzie Nissana i Renault.

Żałuję, zę koncern Audi/VW nie poszedł na taką wspólpracę np. z Toyotą.

Andja napisał(a):
a co do ogniw wodorowych to nasuwa sie jedno zasadnicze pytanie: skad wodor?


W najprostrzym ujęciu - z wody. Tylko do tego celu potrzebna jest energetyka atomowa dająca możliwość produkcji energii bez wydalania gazów cieplarnianych. Są i inne metody, np. z gazu ziemnego.

Pozdr.
Tomek.


08.02.2007, 18:18
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 07.10.2006, 07:17
Lokalizacja: Ruda Śląska
Posty: 544
Podziękował: 1
Pomógł: 15

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: 186KM/431Nm
Rok prod.: 2007
Województwo: śląskie
Post 
Tomasz napisał(a):
Andja napisał(a):
dla mnie to czarna magia, autko nalezy zatankowac i ma jezdzic


To tylko złudzenie. Paliwa płynne kosztują sporo a ich cena jest w znacznej części kwestią polityczną. Ponadto za kwestie ekologiczne płaci nie kto inny tylko użytkownik, w cenie nowych rozwiązań konstrukcyjnych.

Stąd tak duże znaczenie ma konsolidacja sił wielu wytwórni, co widać np. na przykładzie Nissana i Renault.

Żałuję, zę koncern Audi/VW nie poszedł na taką wspólpracę np. z Toyotą.

Andja napisał(a):
a co do ogniw wodorowych to nasuwa sie jedno zasadnicze pytanie: skad wodor?


W najprostrzym ujęciu - z wody. Tylko do tego celu potrzebna jest energetyka atomowa dająca możliwość produkcji energii bez wydalania gazów cieplarnianych. Są i inne metody, np. z gazu ziemnego.

Pozdr.
Tomek.


Tomaszu skoro mowisz zeby pozyskac wodor:
- z wody: jest to proces w ktorym potrzeba ogromnej energii i bilans wychodzi ujemny o ok. 25% czyli z punktu ekonomii nieoplacalny
- z gazu ziemnego to jaki w tym sens? duzo prosciej jest wykozystac gaz ziemny CNG do napedu pojazdow niz CH4 "przerabiac" na wodor

na dzien dzisiejszy caly problem z wodorem polega na.... jego braku, bo sam pomysl jest genialny

na dzien dzisiejszy wydaje sie ze toyota idzie w dobrym i jedynie slusznym kierunku - napedy hybrydowe


08.02.2007, 19:09
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 15.08.2006, 13:25
Lokalizacja: Warszawa
Posty: 115
Podziękował: 0
Pomógł: 3

Silnik: AZL-2.0 8V 115KM
Samochód: Ibiza
Rok prod.: 2004
Województwo: mazowieckie
Post 
Andja napisał(a):

Tomaszu skoro mowisz zeby pozyskac wodor:
- z wody: jest to proces w ktorym potrzeba ogromnej energii i bilans wychodzi ujemny o ok. 25% czyli z punktu ekonomii nieoplacalny


Ale opłacalny będzie, to tylko kwestia czasu. Na pewno nie będzie opłacalny jako paliwo do spalania wewnętrznego. Gdyby były wydajniejsze ogniwa wodorowe, to juz ta gałąź by się dynamicznie rozwijała.

Andja napisał(a):

- z gazu ziemnego to jaki w tym sens? duzo prosciej jest wykozystac gaz ziemny CNG do napedu pojazdow niz CH4 "przerabiac" na wodor


CNG zostanie "ugrobiony" podobnie jak LPG, gdy tylko ilości pojazdów na CNG staną się istotniejsze. Zostanie nałożona akcyza i po sprawie. Ja korzystałem z LPG w latach 1995-2005. A więc kończyłem, gdy inni zaczynali. Poza tym ciężar butli jest znaczący, widziałem Toledo z silnikiem 1,6 na CNG. Przyrost masy ok. 110 kg.

Andja napisał(a):
na dzien dzisiejszy caly problem z wodorem polega na.... jego braku,


Nie tyle z braku samego wodoru, co z braku istotnego zapotrzebowania na rynku. Nie wliczam to potrzeb NACA dla promów kosmicznych..


Andja napisał(a):
na dzien dzisiejszy wydaje sie ze toyota idzie w dobrym i jedynie slusznym kierunku - napedy hybrydowe


I tego można pożałować. A szkoda. Japończycy choć sami (prawie) nic nie wymyślą, to technologię potrafią doprowadzić do perfekcji. Szkoda, że Japonia nie jest w U.E....

Pozdr.
Tomek.


08.02.2007, 20:43
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 07.10.2006, 07:17
Lokalizacja: Ruda Śląska
Posty: 544
Podziękował: 1
Pomógł: 15

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: 186KM/431Nm
Rok prod.: 2007
Województwo: śląskie
Post 
o ile sie nie myle to na dzien dzisiejszy w ogniwa wodorowe bawi sie tylko BMW i .... wyglada na to ze sie tylko bawi


z CNG sprawa wyglada inaczej poniewaz posiadajac np. domek jednorodzinny zbierzesz kilku sasiadow i zakupicie sobie domowa sprezarke wiec podniesienie akcyzy nie zda egzaminu, bedziesz tankowal za cene m3n z sieci PGNiG (wiem cos o tym bo tam pracuje :-) ). faktycznie ciezar butli jest duzy ale samych samochodow juz powstalo duzo, np: zafira (mozna poczytac na www.opel.de)


i tu sie mylisz poniewaz zapotrzebowanie na rynku na wodor jest bardzo duze do celow przemyslowych (np. zaklady azotowe pulawy rozbijaja CH4)


pare dni wstecz na tvnturbo pokazywali jakas limuzyne lexusa z hybrydowym napedem - wow rewelka

pozdrawiam


13.02.2007, 22:46
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 15.08.2006, 13:25
Lokalizacja: Warszawa
Posty: 115
Podziękował: 0
Pomógł: 3

Silnik: AZL-2.0 8V 115KM
Samochód: Ibiza
Rok prod.: 2004
Województwo: mazowieckie
Post 
Andja napisał(a):
z CNG sprawa wyglada inaczej poniewaz posiadajac np. domek jednorodzinny zbierzesz kilku sasiadow i zakupicie sobie domowa sprezarke

Dobrze byłoby nie wylecieć w powietrze podczas takiego tankowania.
Widziałem kiedyś stację LPG która "wyleciała" w powietrze podczas przepompowywania (nielegalnego) gazu.

Andja napisał(a):

wiec podniesienie akcyzy nie zda egzaminu,



Niektóre rządy na wszysko znajdą sposób...

Andja napisał(a):
faktycznie ciezar butli jest duzy ale samych samochodow juz powstalo duzo, np: zafira (mozna poczytac na www.opel.de)


W mieście łatwiej o same stacje CNG, a i "zysk" wiekszy (wobec większego spalania w mieście). Natomiast jazda miejska (cały czas ruszanie i hamowanie) to utrata dużej ilości energii kinetycznej zgromadzonej w masie tych butli. No i praca przeniesienia napędu (oraz hamulców) które tą energię muszą przerobić. A to wszystko ma sie njak do ograniczenia emisji gazów cieplatnianych ze spalania węglowodorów. Stąd ta technologia się nie rozwinie. A to że ktoś próbuje.. Cóż, jego sprawa. Lepiej tylko, gdyby próbował tam, gdzie zysk (w skali dalekosiężnej) jest pewien.


Andja napisał(a):
o ile sie nie myle to na dzien dzisiejszy w ogniwa wodorowe bawi sie tylko BMW i .... wyglada na to ze sie tylko bawi


I szkoda..

Andja napisał(a):
i tu sie mylisz poniewaz zapotrzebowanie na rynku na wodor jest bardzo duze do celow przemyslowych (np. zaklady azotowe pulawy rozbijaja CH4)


Można nawet pozyskować wodór z węgla poprzez zagazowanie parą wodną. Możliwości jest sporo, muszą jednak powstawać samochody seryjne w układzie hybrydowym, to technologia zacznie się rozwijać.


pozdrawiam.
Tomek.


14.02.2007, 19:41
Zobacz profil GG
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 7 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL