Teraz jest 04.05.2024, 21:12



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
[F1] Temperatura robocza i went. chłod. 1.9 TDI kod silnika AXR 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): 24.04.2014, 09:58
Posty: 16
Podziękował: 0
Pomógł: 1

Silnik: AXR-1.9 TDI 101KM
Skrzynia: inny model
Samochód: Fabia 1 gen Mint Combi
Rok prod.: 2007
Województwo: małopolskie
Post Temperatura robocza i went. chłod. 1.9 TDI kod silnika AXR
Witam koledzy :)
mam takie pytanko, jakiś czas temu dorwałem na chwilę od kolegi taki titek do odbierania sygnałów odb2 przez Bluetooth. Bawiłem się nim (w połaczeniu z programem Torque na Androida) i zauważyłem że podczas jazdy temperatura płyny chłodniczego wg niego to maksymalnie 76-80 *C. Zarówno podczas jazd krótkich (kilkanaście minut) jak i dłuższych (50-60km). Nigdy nie wskoczyła powyżej 80 stopni. Na zegarach wskazówka idealnie cały czas stoi równo w pionie od momentu zagrzania.

Druga sprawa to jest że wg mnie wentylator chłodnicy się nie włącza. Gdy dla testów stałem autem w garażu galerii handlowej, cały czas zapalone na wolnych obrotach, to po kilkudziesięciu minutach temp wg programiku podskoczyła do 105*C a wentylator od początku stał i stał, w ogóle nie włączył się. Nie testowałem dalej, nie chciałem czegoś przegrzać, uszkodzić. Tym razem na zegarach również wskazówka stała dalej idealnie pionowo.

W związku z tym mam dwa pytanka, pierwsze to czy 1.9tdi nie powinien mieć temp roboczej tak jak zazwyczaj ~90? Jeżeli tak, to domyślam się że na 99% termostat. Nie pomyślałem żeby odpalić do zimnego, i sprawdzić, kiedy zacznie puszczać ciepły płyn na duży obieg, przy jakiej granicznej temperaturze. Ale w weekend myślę to zrobić:)

A drugie to przy jakiej +- temp powinien się załączyć wiatrak chłodnicy? Da się wymusić jego odpalenie 'na krótko'? Aby wykluczyć lub potwierdzić jego usterkę?

Jestem świadom że takie "urządzenie diagnostyczne" nie jest w 100% miarodajne, ale myślę że pozwala uzyskać z grubsza pogląd, bardziej dokładnie niż wskazówka na zegarach.


05.02.2015, 12:47
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.07.2009, 11:35
Posty: 2025
Podziękował: 15
Pomógł: 84

Silnik: CAYC-1.6 TDI 105KM
Skrzynia: inny model
Samochód: Octavia II FL
Rok prod.: 2011
Województwo: podkarpackie
Post Re: 2007r 1.9 Tdi silnik AXR temperatura robocza i went. chł
Zajrzałem do książki "Skoda Fabia II" i tam pisze, że wentylator włącza się przy temp. około 119 stopni, więc w Fabii I powinno być tak samo, bo to jest prawie to samo technicznie.

"Początek otwarcia termostatu następuje przy temperaturze cieczy chłodzącej wynoszącej 87 stopni C, a pełne otwarcie - przy temperaturze 102 stopnie C."

Wiatrak można sprawdzić po podłączeniu do kompa, nie wiem czy tym cudem na bluetooth jest to wykonalne, ale może kwestia odpowiedniej aplikacji i też się uda. Sprawa dotyczy silnika diesla, a jak wiadomo silniki te powoli się nagrzewają, a w szczególności widać to w zimie. Myślę że mógłbyś postawić auto na cały dzień z włączonym silnikiem i przy obecnej temp. za cholerę nie włączy się wentylator, bo nie ma takiej potrzeby, to nie benzyna że się grzeje i grzeje i grzeje... W moim samochodzie jeszcze się nie spotkałem z sytuacją żeby się włączył wentylator z powodu za wysokiej temp. płynu, bo takie coś nie ma po prostu miejsca, trza by może do Afryki podjechać. Natomiast wentylator śmiga kiedy jest włączona klima i lepiej tym warto się zainteresować, bo one lubią czasem padać.

_________________
Obrazek
Obrazek


05.02.2015, 17:58
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 24.04.2014, 09:58
Posty: 16
Podziękował: 0
Pomógł: 1

Silnik: AXR-1.9 TDI 101KM
Skrzynia: inny model
Samochód: Fabia 1 gen Mint Combi
Rok prod.: 2007
Województwo: małopolskie
Post Re: 2007r 1.9 Tdi silnik AXR temperatura robocza i went. chł
Jeszcze jedno pytanko mam, mianowicie ja na swojej chłodnicy mam tylko jeden wentylator/wiatrak, większy, po stronie kierowcy. Nie mam u siebie drugiego, mniejszego, nie mam nawet śladów po nim w postaci mocowania czy obudowy. Czy w silniku 1.9TDI AXR 101koni jest jeden wiatrak na chłodnicy tylko ? Wersja z klimatyzacją oczywiście, z polskiego salonu.

Na necie nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi, niekiedy po wpisaniu "wentylator chłodnicy Fabia 1.9TDI" pojawia się coś z dwoma lub z jednym wiatrakiem ....

W znalezionym w internecie service manualu do Fabi 1.9tdi ale ATD są narysowane dwa wiatraki. Strona 80 w PDF. Nie znalazłem książki dla AXR niestety, chyba że koledzy gdzieś macie pod ręką service manual, lub coś w stylu "sam naprawiam".


10.02.2015, 10:54
Zobacz profil
Ekspert Techniczny
Ekspert Techniczny

Dołączył(a): 28.08.2012, 20:19
Lokalizacja: SPS
Posty: 1542
Podziękował: 36
Pomógł: 110

Silnik: AUA-1.4 16V 75KM
Skrzynia: FDL - 5b.
Samochód: F1 AUA 2001 + corsa E 2017 B14XEL
Rok prod.: 2001
Województwo: śląskie
Post Re: 2007r 1.9 Tdi silnik AXR temperatura robocza i went. chł
nie ma reguły. Załącz klimę i poczekaj gdzieś chwilę to zobaczysz czy wiatrak ci wskoczy na pierwszy bieg. Co do temperatury to elm pokazuje dobrze, a wskazówka ma dość dużą tolerancję gdyż jak wiesz wahania przy otwieraniu się termostatu są w okolicach 30c ! Ja po zmianie termostatu ale w benzyniaku testowałem temp pod komputerem od zimnego silnika do wentylatora i temperatura rosła do około 105c po czym gwałtownie spadała do około 70c wg komputera. A wskazówka stała. Później znowu temp rosła i takie wahania były temperaturowe ale z mniejszymi amplitudami aż po kilku takich wahadełkach temperatura się unormowała i wtedy zagrzała się chłodnica równo i dopiero później odpalił się wentylator bo czujnik temp do wentylatora jest w chłodnicy, a temp silnika przy termostacie i musisz pierwsze rozgrzać chłodnicę do bodajże niecałych 100c co by pierwszy bieg wskoczył. Drugi bieg to chyba 115c na chłodnicy lub ponad 120 na silniku. A sprawdzenie wentylatora jak już wyżej pisałem to załącz klimę i niech se popyrka samochód. ELMem nie odpalisz wentylatora.

Wiem, że piszę o benzyniaku ale zasada działania jest taka sama wszędzie tylko różne temperatury mogą być.

_________________
Obrazek


10.02.2015, 12:12
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.07.2009, 11:35
Posty: 2025
Podziękował: 15
Pomógł: 84

Silnik: CAYC-1.6 TDI 105KM
Skrzynia: inny model
Samochód: Octavia II FL
Rok prod.: 2011
Województwo: podkarpackie
Post Re: 2007r 1.9 Tdi silnik AXR temperatura robocza i went. chł
No dokładnie, jeśli jest jeden wiatrak to on ma dwa biegi (czasem się przepala któryś z nich). Przy obecnej temperaturze po włączeniu AC wiatrak raczej nie ruszy, bo jest za zimno, no chyba że jest opcja z ogrzewanym garażem.

_________________
Obrazek
Obrazek


10.02.2015, 18:41
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 24.04.2014, 09:58
Posty: 16
Podziękował: 0
Pomógł: 1

Silnik: AXR-1.9 TDI 101KM
Skrzynia: inny model
Samochód: Fabia 1 gen Mint Combi
Rok prod.: 2007
Województwo: małopolskie
Post Re: 2007r 1.9 Tdi silnik AXR temperatura robocza i went. chł
Dla zainteresowanych: winny był oczywiście termostat, cały czas był otwarty. Poniżej logi temperatury płynu chłodniczego na dłuższych trasach (~3 godziny). W przypadku trasy przed naprawą to był wyjazd Andrychów do Katowic i dalej A4 do Wrocławia. W przypadku jazdy po naprawie, to była trasa Andrychów - Szczawnica i część powrotu.
Link do wykresu
Na osi Y jest temperatura, na osi X jest numer pomiaru, każdy pomiar co ~2 sekundy był pobierany. Podczas trasy Wrocławskiej Skoda miała dodatkowy ficzer w postaci kartonu na chłodnicy :) ale jak widać nie wiele pomogła.

jako ciekawostka, wskazówka w mojej Fabii pokazuje "pion" czyli 90 stopni w zakresie faktycznej temperatury między 70 a 110 stopni C. Czyli tolerancje ma dosyć sporą... ja rozumiem że użytkownicy mogli by się niepokoić gdyby było na wskazówce widać wahania o każde 2-3 stopnie, ale tutaj chyba przesadzili. Testowałem z ciekawości Fabię 2 posiadającą tylko kontrolkę: zimny silnik (niebieska), robocza temperatura (brak zaświeconej kontrolki) oraz za ciepły silnik (czerwona kontrolka). Działa na takiej samej zasadzie, czyli do 70 stopni świeci na niebiesko (zimny), później gaśnie aż do 110 i wtedy zapala się czerwona.


20.07.2015, 12:52
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.07.2009, 11:35
Posty: 2025
Podziękował: 15
Pomógł: 84

Silnik: CAYC-1.6 TDI 105KM
Skrzynia: inny model
Samochód: Octavia II FL
Rok prod.: 2011
Województwo: podkarpackie
Post Re: 2007r 1.9 Tdi silnik AXR temperatura robocza i went. chł
emilok napisał(a):
Działa na takiej samej zasadzie, czyli do 70 stopni świeci na niebiesko

Jak ty to sprawdzałeś? U mnie niebieska kontrolka gaśnie już przy 45 stopniach (odczyt z Vag-a).

_________________
Obrazek
Obrazek


20.07.2015, 15:46
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 08.07.2013, 11:04
Lokalizacja: Ruda Slaska
Posty: 920
Podziękował: 1
Pomógł: 59

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: Scenic 3 1.4T
Rok prod.: 2009
Województwo: śląskie
Post Re: 2007r 1.9 Tdi silnik AXR temperatura robocza i went. chł
emilok napisał(a):
Na zegarach wskazówka idealnie cały czas stoi równo w pionie od momentu zagrzania.

to jest cos czego nawet konstruktor nie umie wytlumaczyc. Jak mozna spier.... tak prosta rzecz jaka jest wskaznik temperatury? a mozna fabia 1 jest tego idealnym przykladem. VAG pokazuje 75 a licznik 90... VAG pokazuje 100 a wskaznik jakby sie permenu nażarł w pionie... rozumiem niedogrzanie (niewielkie) ale powyzej 90*C to juz powinno pokazywac dokladnie bo od tego zalezy czy bede robił remont silnika czy nie, ale pan indżynier w skodzie stwierdzil ze to bez znaczenia. Rownie dobrze mogli jeszcze zaoszczedzic 1$ na tym wskazniku i dac wydrukowana grafike tego wskaznika ktory jest zawsze w pionie na 90*C - dzialalby tak samo jak obecny ktory rzekomo pokazuje temp plynu... żal nad żale...

Przy tym wskazniku dopiero sie dowiesz ze przegrzales silnik jak zapali ci sie czerwona kontrolka (moze byc juz jednak ktroche za pozno =])


20.07.2015, 20:59
Zobacz profil

Dołączył(a): 22.06.2008, 12:46
Lokalizacja: Łódz
Posty: 152
Podziękował: 0
Pomógł: 3

Silnik: BZG-1.2 12V 70KM
Skrzynia: GDR - 5b.
Samochód: Fabia 1,9Sdi
Rok prod.: 2000
Województwo: łódzkie
Post Re: 2007r 1.9 Tdi silnik AXR temperatura robocza i went. chł
witam wszystkich kolegów dla zainteresowanych............pamietajcie o wymianie termostatów to nie jest czesc która sie nie psuje ona traci na jakosci okresowa wymiana i spoko grzes z Łodzi


21.07.2015, 13:30
Zobacz profil

Dołączył(a): 12.12.2007, 21:20
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
Posty: 856
Zdjęcia: 2
Podziękował: 22
Pomógł: 14

Silnik: ATD-1.9 TDI 101KM
Skrzynia: GGU - 5b.
Samochód: Elegance
Rok prod.: 2003
Województwo: śląskie
Post Re: 2007r 1.9 Tdi silnik AXR temperatura robocza i went. chł
BLACKMANGRZES napisał(a):
witam wszystkich kolegów dla zainteresowanych............pamietajcie o wymianie termostatów to nie jest czesc która sie nie psuje ona traci na jakosci okresowa wymiana i spoko grzes z Łodzi

Przedtem jednak proponuję najpierw sprawdzić temperatury cieczy chłodzącej, paliwa i zasysanego powietrza po nocnym postoju powinny być mniej więcej jednakowe, a u mnie czujnik zaniżał temp o jakieś 20 stopni przez co raz niepotrzebnie zmieniałem termostat


27.09.2015, 17:55
Zobacz profil GG Album osobisty
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 10 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL