Witam. Jest to mój pierwszy temat na forum. Jestem posiadaczem Skody Fabii kombi 1.9 SDI ASY w wersji Classic. Auto zostało kupione w salonie w 2004 r. Przebieg auta po 8 latach użytkowania (100% oryginalny):
Komplet rozrządu Ruville (5549173) + pompa wody (Graf nr PA875):
Zestaw blokad :
Blokada po lewej została wykonana z kątownika i naspawanego kawałka płaskownika co utworzyło klin do zablokowania wałka rozrządu po stronie pompy vacum. Klucz do napięcia napinacza został zrobiony z klucza do szlifierki kątowej. Kolejna jest szpilka do blokowania koła pasowego pompy wtryskowej. Blokada po prawej służy do blokowania koła pasowego wału korbowego. Wymiary blokady:
Komora silnika:
Unosimy auto (wystarczy podnieść prawy przód):
Następnie demontujemy rurę wlotu powietrza do obudowy filtra powietrza:
Ustawiamy tłok pierwszego cylindra w górnym martwym punkcie (GMP). W tym celu zdejmujemy gumową zaślepkę ze skrzyni biegów w miejscu jej połączenia z silnikiem:
Obracamy prawym kołem (
zgodnie z kierunkiem jazdy) przy zapiętym piątym biegu do momentu gdy znak na kole zamachowym pokryje się ze strzałką w otworze kontrolnym:
Odkręcamy trzy śruby mocujące pompę vacum (klucz 13mm - moment dokręcania - 20 Nm):
Delikatnie zdejmujemy pompę (uwaga na oring):
Zakładamy blokadę wałka rozrządu:
Podczas umieszczania blokady warto sprawdzić położenie frezu napędzającego pompę vacum (blokada powinna łatwo dać się umieścić we właściwym położeniu względem wałka rozrządu). Jeżeli wystąpi z tym problem należy skorygować ustawienie GMP. Śruby dokręcamy z czuciem:
Następnie zdejmujemy osłonę górną rozrządu:
Sprawdzamy czy widoczny jest otwór na szpilkę blokującą koła pompy wtryskowej (można pomóc sobie lusterkiem):
Blokujemy pompę wtryskową:
Następnie zdejmujemy prawe przednie koło:
Odkręcamy nadkole:
Przykręcone łącznie taką ilością wkrętów:
Zdejmujemy pasek wielorowkowy. Napinacz luzujemy przy pomocy klucza płaskiego 16mm lub nasadki 18mm:
Odkręcamy dolną osłonę silnika i spuszczamy płyn chłodniczy przy pomocy zaworu umieszczonego na dole chłodnicy:
Demontujemy zbiornik wyrównawczy (odpinamy wtyczki i przewody):
Podpieramy silnik na podnośniku (dla bezpieczeństwa miski olejowej warto użyć drewnianego klocka lub kawałka gumy):
Odkręcamy śruby mocujące łapę silnika (klucz 16mm, moment dokręcania 30 Nm + 90 stopni):
Odkręcamy poduszkę silnika od karoserii (klucz 13mm, moment dokręcania 20 Nm + 90 stopni):
Wyjmujemy zespół zawieszenia silnika:
Odkręcamy wspornik łapy silnika (3 śruby , moment dokręcenia 45 Nm ):
Aby wyjąć wspornik należy delikatnie poruszać silnikiem (w kierunku szyby przedniej):
Zdejmujemy dolną osłonę paska rozrządu (klucz 10mm , moment dokręcenia 10 Nm):
Odkręcamy koło pasowe wału korbowego (klucz ampulowy 6 mm, moment dokręcania 10 Nm + 90 stopni):
Oraz osłonę koła zębatego wału korbowego(klucz 10mm , moment dokręcenia 10 Nm):
Warto zaznaczyć położenie koła zębatego wału korbowego (przed założeniem blokady):
Odkręcamy małą rolkę prowadzącą (klucz 13mm) :
Luzujemy śrubę napinacza paska rozrządu (klucz 13mm):
Zdejmujemy pasek rozrządu i wyjmujemy napinacz:
Odkręcamy rolkę odwracającą dużą (klucz 16mm):
Odkręcamy i wyjmujemy pompę wody (3 śruby, klucz 10mm):
Zakładamy nową pompę wody (uwaga na oring) i przykręcamy (moment dokręcania 15 Nm):
Zakładamy i przykręcamy nową rolkę odwracającą dużą (moment dokręcania 40 Nm + 90 stopni):
Luzujemy śrubę koła zębatego wałka rozrządu (klucz 18mm, max dwa obroty) i zrywamy je przy pomocy ściągacza:
Zakładamy nowy napinacz paska rozrządu ustawiając go we właściwej pozycji (nakrętkę dokręcamy w palcach do lekkiego oporu):
Zakładamy pasek rozrządu zaczynając od dołu (koło zębate wału korbowego):
Przykręcamy nową rolkę prowadzącą małą (klucz 13mm, moment dokręcania 20 Nm):
Napinamy pasek rozrządu (uwaga: kolo zębate wałka rozrządu musi być luźne):
Link do instrukcji montażu napinacza:
http://www.swiatmotoryzacji.com.pl/drukuj.php?co=1&id=391Po prawidłowym napięciu paska rozrządu dokręcamy śrubę koła zębatego wałka rozrządu (moment dokręcania 45 Nm). Zdejmujemy wszystkie blokady (należy przykręcić pompę vacum) i wykonujemy dwa pełne obroty wału korbowego (zakładając koło i kręcąc na zapiętym piątym biegu w kierunku jazdy lub przy pomocy śruby koła zębatego wału korbowego - nasadka 19mm spline). Jeżeli wszystko jest OK przystępujemy do montażu w odwrotnej kolejności.
Uruchomiony silnik:
Mam nadzieję, że fotorelacja pomoże komuś we własnoręcznej wymianie kompletu rozrządu w silniku SDI. Muszę podkreślić, że nie jestem mechanikiem samochodowym a wiedza którą posiadam zdobywałem przy okazji wielu mniejszych i większych napraw. Komentarze mile widziane.