FABIACLUB.PL
http://fabiaclub.pl/forum-pl/

[F2][R] Silniki 1.4TDI – porównanie
http://fabiaclub.pl/forum-pl/viewtopic.php?f=13&t=14149
Strona 1 z 1

Autor:  przemomezep [ 13.07.2011, 10:12 ]
Tytuł:  [F2][R] Silniki 1.4TDI – porównanie

Wpadłem na pomysł że opiszę podstawowe różnice na temat tych silników, może komuś te dane się przydadzą. Poszukałem trochę w necie a poza tym garść informacji znalazłem w książce „Skoda Fabia II” wydanej przez WKL.



Poniżej skrócony Opis i różnice pomiędzy silnikami 1,4TDI BNM, BNV, BMS.

1) 1,4 TDI oznaczenie silnika BNM
Moc 70 KM przy 4000 obrotów
Moment 155NM przy obrotach 1600....2800
Świece żarowe „metalowe”
Turbosprężarka wyposażona w bocznikujący zawór nadmiaru ciśnienia.
Tarcza sprzęgła o średnicy 216mm
Spalanie (miasto/trasa/mieszany) 6.0/4.2/4.8*
V-max 163kM/h
Przyspieszenie od 60 do 100 na 4/5 biegu 11,4/16.2 sek.
Skrzynia biegów MQ200 z przeznaczeniem dla silników z momentem obrotowym max 200Nm
Hamulce - Przód tarcze wentylowane, Tył bębny



2) 1,4 TDI oznaczenie silnika BNV
Moc 80 KM przy 4000 obrotów
Moment 195NM przy obrotach 2200
Świece żarowe „metalowe”
Turbosprężarka wyposażona w bocznikujący zawór nadmiaru ciśnienia.
Tarcza sprzęgła o średnicy 221mm
Spalanie (miasto/trasa/mieszany) 5,7/4.0/4.6*
V-max 172kM/h
Przyspieszenie od 60 do 100 na 4/5 biegu 9,8/14,1 sek.
Skrzynia biegów MQ250 z przeznaczeniem dla silników z momentem obrotowym max 250Nm
Hamulce - Przód tarcze wentylowane, Tył bębny

3) 1,4 TDI oznaczenie silnika BMS
Moc 80 KM przy 4000 obrotów
Moment 195NM przy obrotach 2200
Świece żarowe „ceramiczne”
Turbosprężarka ze zmiennym ustawieniem łopatek (dzięki czemu silnik pracuje równiej)
Tarcza sprzęgła o średnicy 221mm
Filtr cząstek stałych
Spalanie (miasto/trasa/mieszany) 5,7/4.0/4.6*
V-max 172kM/h
Przyspieszenie od 60 do 100 na 4/5 biegu 9,8/14,1 sek.
Skrzynia biegów MQ250 z przeznaczeniem dla silników z momentem obrotowym max 250Nm
Hamulce - Przód tarcze wentylowane, Tył bębny

[srodek]*wartość spalania dla Fabia II, w skodzie Roomster ze względu na rozmiar auta spalanie jest nieco wyższe.[/srodek]

Co do samej konstrukcji to została ona zaprojektowana w oparciu o sprawdzone rozwiązania z 1,9TDI. To właśnie z tego silnika został wykorzystany i przeniesiony do jednostki trzy cylindrowej układ tłok-cylinder z zachowaniem parametrów w tym średnicy i skoku.


Skąd się biorą tak negatywne oceny?

Długo się zastanawiałem nad tym i doszedłem do wniosku że jest to spowodowane ceną, a dokładniej tym że auta , szczególnie w wersji siedemdziesięcio konnej (1,4TDI BNM) , są często kupowane przez „floty” gdzie PH wykorzystują te auta do jazdy po kraju a ich przeznaczeniem jest raczej ruch miejski a nie autostrada. Co więcej od pewno czasu coraz chętniej kupowane są Roomstery z tym silnikiem, który jak na te rozmiary i masę jest za słaby.


Na koniec dla porównania te same parametry dla silnika 1,9TDI

1,9 TDI oznaczenie silnika BSW BLS
Moc 105 KM przy 4000 obrotów
Moment 240NM przy obrotach 1800 … 2200
Świece żarowe „ceramiczne”
Turbosprężarka ze zmiennym ustawieniem łopatek (dzięki czemu silnik pracuje równiej)
Tarcza sprzęgła o średnicy 228mm
Filtr cząstek stałych (tylko w BLS)
Spalanie (miasto/trasa/mieszany) 6,4/4.1/4.9*
V-max 190kM/h
Przyspieszenie od 60 do 100 na 4/5 biegu 8,8/12,8 sek.
Skrzynia biegów MQ250 z przeznaczeniem dla silników z momentem obrotowym max 250Nm
Hamulce - Przód tarcze wentylowane, Tył tarcze


Oznaczenia na klapie bagażnika [F2] [R]

TDI - 70KM, kod silnika BNM.
TDI - 80KM, kod silnika BNV, BMS.
TDI■ - 105KM, kod silnika BSW, BLS.




Od redakcji,

prywatnie mam Roomstera 1,4TDI 80KM (po wirusie ~105) a służbowo jeżdżę O1 1,9TDI 101KM. Przyjemniejszy w prowadzeniu w mieście jest Roomster ponieważ z tym silnikiem jest oferowana „krótka” skrzynia, natomiast w trasie zdecydowanie wygrywa Octavia ze względu na Vmax. Co do głośności to w obu autach jest identyczna, jedynie w trakcie postoju i na niskich obrotach (do 1500obr/min) w Roomsterze jest naprawdę nieznacznie głośniej ale to nie znaczy że jest głośno. Oczywiście może być to autosugestia spowodowana tym że Roomster jest zakupem z wyboru a O1 z przymusu.

Pozdrawiam

Autor:  xtremesystems [ 14.07.2011, 20:49 ]
Tytuł:  Re: [F2][R] Silniki 1.4TDI – porównanie

fajne porownanie.
dodam ze teraz taki znaczek TDI■ ma 1.6 tdi nastepca 1.9

Autor:  M.I. [ 14.07.2011, 21:03 ]
Tytuł:  Re: [F2][R] Silniki 1.4TDI – porównanie

Bardzo fajne porównanie. Ciekaw jestem takich danych silników 1,6
przemomezep napisał(a):
Skrzynia biegów MQ250 z przeznaczeniem dla silników z momentem obrotowym max 250Nm

To rozumiem, że u Ciebie skrzynia musi wytrzymać bonusowe 10Nm :czacha:
xtremesystems napisał(a):
dodam ze teraz taki znaczek TDI■ ma 1.6 tdi

A taki TDI - 90KM ;) Ale to oczywiste 8)

Autor:  przemomezep [ 15.07.2011, 07:53 ]
Tytuł:  Re: [F2][R] Silniki 1.4TDI – porównanie

Ta sama skrzynia, czy też bardzo podobna (inne przełożenia) jest w silnikach 1,9tdi, które wykręcane są do sporo więcej niż 250nm :).

MQ 200 pochodzi z benzynówek, jest stosowana w silnikach począwszy od 1.2 HTP 44kW/51 kW, 1.4 63kW, 1.6 77kW, i najsłabszym TDI 1.4 51kw. Przy konstrukcji tej skrzyni, główny nacisk kładziono na redukcje masy (co ważne jest przy słabszych jednostkach) i modułowość, dzięki której jest możliwe jest jej tak szerokie zastosowanie, oraz na niski koszt produkcji (cena surowców oraz szeroka gama i różnorodność współpracujących silników). Z ciekawszych rozwiązań, jest to skrzynia dwu wałkowa i w celu redukcji masy obydwa wałki mają wybraną część materiału, sama obudowa jest wykonana ze stopów magnezu (w MQ250 są to stopy aluminium odlewane ciśnieniowo) co dało kolejne kilka kilogramów na zmniejszenie wagi, jednocześnie "oszczędności" te obniżają jej wytrzymałość na naprężenia powstające w mocniejszych jednostkach wysokoprężnych.

MQ 250 -02R
istnieje w czterech odmianach, główne różnice konstrukcyjne polegają na innych przełożeniach, przy 1,4 biegi są "krótsze".

JCZ, JDE - 1,4 TDI
JDA, JXY - 1,9 TDI

Autor:  bober [ 15.07.2011, 09:35 ]
Tytuł:  Re: [F2][R] Silniki 1.4TDI – porównanie

przemomezep napisał(a):
sama obudowa jest wykonana ze stopów magnezu

To tylko w pierwszych wersjach było, obecnie aluminium.

Autor:  przemomezep [ 19.07.2011, 10:14 ]
Tytuł:  Re: [F2][R] Silniki 1.4TDI – porównanie

Spisywałem to z Obrazek

Autor:  wieniu_81 [ 26.09.2011, 12:49 ]
Tytuł:  Re: [F2][R] Silniki 1.4TDI – porównanie

pozdrawiam wszystkich właścicieli diesla :D

Autor:  Hornet [ 28.02.2013, 13:08 ]
Tytuł:  Re: [F2][R] Silniki 1.4TDI – porównanie

A jak to wygląda w Fabii I ? Jakie wersje tego silnika wychodziły? Szczególnie interesują mnie lata 2002 i 2003 bo na taką będę polował ;)
edit: Przeleciałem ogłoszenia na otomoto i wychodzi na to, że wszystkie to 1.4 TDI 55 kW/75 KM.

Autor:  Ciacho123 [ 04.03.2013, 21:30 ]
Tytuł:  Re: [F2][R] Silniki 1.4TDI – porównanie

Hornet napisał(a):
A jak to wygląda w Fabii I ? Jakie wersje tego silnika wychodziły? Szczególnie interesują mnie lata 2002 i 2003 bo na taką będę polował ;)
edit: Przeleciałem ogłoszenia na otomoto i wychodzi na to, że wszystkie to 1.4 TDI 55 kW/75 KM.

2002r. to nie bardzo był 1.4 TDI w Fabii, ponieważ montowali go od 04.2003r. do 10.2005r. i miał on 75KM (oznaczenie AMF). Dopiero od 10.2005r. nastąpiła zmiana i wtedy były 2 wersje 1.4 TDI, identycznie jak w opisie powyżej BNM o mocy 70KM i BNV o mocy 80KM, czyli tak już pozostało w Fabii II, aż do jej liftingu.

Autor:  Hornet [ 05.03.2013, 13:16 ]
Tytuł:  Re: [F2][R] Silniki 1.4TDI – porównanie

Faktycznie bo jak wpisałem tylko 2002 rok to nie wyskoczył żaden z 1.4 TDI :) Dzięki.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/