Teraz jest 26.06.2024, 12:54



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 50 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4
Elastyczność silników TDI w Fabii 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): 15.08.2006, 13:25
Lokalizacja: Warszawa
Posty: 115
Podziękował: 0
Pomógł: 3

Silnik: AZL-2.0 8V 115KM
Samochód: Ibiza
Rok prod.: 2004
Województwo: mazowieckie
Post Re: Elastyczność silników TDI w Fabii
McsEb napisał(a):
Czy nie o elastyczności mówimy kiedy auto przyspiesza równomiernie w całym zakresie obrotów ?


Nie.
Mówimy o nadwyżce mocy dysponowanej nad tą, jak jest potrzebna do jazdy z ustaloną prędkością. Jeśli są sprzedawane Fabie z silnikiem 54 KM to 101 KM jest z pewnością nadwyżką, nie wspominając o tunningu.

McsEb napisał(a):

i podjeżdżało pod górkę bez redukcji przełożenia?



A gdzie tam widać wzniesienie??

McsEb napisał(a):

Mógłbyś wytłumaczyć co to spalanie izobaryczne, izochoryczne i GMP bo ciekawe to co mówisz :)



Spalanie izobaroczne jest to spalanie przy stałym ciśnieniu. Paliwo spala się, gdy tłok idzie w dóół powiekszając objętość nad sobą.

Zaś izochoryczne jest przy stałej objętości, tzn. spalanie następuje w pobliżu GMP.

Warto zrócić uwagę na to, iż przy stałęj (constans) prędkości obrotowej wału korbowego jest stale zmienna prędkość posuwista tłoka. W GMP i DMP jego prędkość=0, w sytuacji, gdy silnik może pracować na max. prędkości obrotowej.

Gdy zatem prędkość obottowa jest nieznaczna, to paliwo ma czas całkowicie się spalić w (uproszczeniu przyjmując) stąłej objętości. Daje to duże ciśnienie użyteczne czyli praktycznie moment obrotowy.

McsEb napisał(a):

Z tego co wiem pompowtryskiwacze pracują poprawnie do ok 4500RPM i taka jest dla nich max bezpieczna prędkość obrotowa.



Tu bardziej chodzi o "pływanie" zaworów (sprężyny "nie nadążają" ich zamykać), choć uderzenia w napęd pompowtryskiwaczy jest też potężne. Wystarczy popatrzeć na krzywkę napędu pompowtryskiwacza i uzmysłowić sobie tempo przyrostu nacisku krzywki na pompowtryskiwacz.

McsEb napisał(a):

Max prędkość obrotowa dla TDI z tego co wiem wynosi 4600RPM, przy niej jest seryjnie odcięcie.



Silniki diesla mają inne zalety niż szybkoobrotowość. I tak warto je wykorzystywać.
Najbardziej konstrukcyjnie odpowiednie do wysokich obrotów są iskrowe silniki dwusuwowe. Tam przy każdym przemieszczaniu się tłoka do góry jest sprężanie, co chroni układ korbowodowy od przeciążeń w wyniku nadmiernych przyśpieszeń. No i nie ma zworów w które tłok mógłby uderzyć. A silniki diesla, z racji wysokiego stopnia sprężania mają małą objętość komory nad tłokiem w GMP. Mogłyby mieć większą, przy silniku długoskokowym (S/D> 1,6). Jednak taki silnik ma mniejsze obroty wału krobowego przy tej samej max. prędkosci tłoka w cylindrze (ryzyko zerwania filmu olejowego). A to powodue spadek mocy i zwiększa się wysokość konstrukcyjna silnika.

McsEb napisał(a):

Mam moc zwiększoną w stosunku do serii o jakies 70%,



I właśnie nadwyżka mocy powoduje tego typu wędrówkę wskazówki szybkościomierza.
A nie elastyczność silnika, która wręcz spada.

McsEb napisał(a):

Korzystając z twojej wiedzy chciałbym się dowiedzieć co można by "poprawić" w tym silniku aby wysokie obroty nie były dla niego aż takim problemem.


Zrezygnować z wysokich obrotów na rzecz większej chlodnicy doładowującej i wyższego ciśnienia doładowania (ponad 1,8 bara).
Aby silnik diesla mógł pracować przy ponad 4500 rpm należałoby zwiększyć wyprzedzenie kąta wtrysku, co powoduje, iż silnik na wolnych obortach pracuje niestabilnie (tłok sprężając trafia już na ciśnienie ze spalanych gazów spalinowych) lub wręcz gaśnie. O uruchamianiu nie wspominając.

Twarda praca silnika TDI wynika z jednorazowej dawki paliwa (nie ma dawki pilotującej, którą można wtrysnąć wcześniej, aby była źródłem zapłonu dla dawki zasadniczej) i właśnie z dużego kąta wyprzedzenia wtrysku - dla uzyskania większej sprawności.
Konstruktorzy zrobili tu co mogli i inaczej się nie da.
Poza wspomnianym zwiększeniem ciśnienia doładowania lub doładowanie dwusystemowe (sprężarka wypornościowa i turbosprężarka).
No i paliwo o możliwie dużej (ponad 55) liczbie cetanowej, dla zmniejszenia tzw. zwłoki zapłonu.


Pozdr.
Tomek.

[ Dodano: 2007-01-30, 20:26 ]
wolf napisał(a):
Tomasz, gadasz troche jak akademicy belfrowie, duzo teori a malo praktyki...czy mam rozumiec ze jezdzac dieslem trzeba uprawiac PSJ?


Warto rozumieć co się w silniku dzieje, bowiem gdy unikniemy sytuacji, któych on "nie lubi", to odwdzięczy się nam małym spalaniem i bezawaryjną pracą.

I popatrzeć na dane fabryczne silnika i zastanowić się, czy konstruktorzy silnika to idioci, który nie wiedzą jak zrobić "dobry" silnik?

A jeśłi już działać to mieć ku temu jakieś przesłanie, konkretny cel. Jeśli wyścigi na 1/4 ili to zgoda, wszystkie chwyty dozwolone. Ale do codziennej jazdy po takich wyrwach w asfalcie jak obecnie??

Wydać kasę na Masters Tunning i I dać się namierzyć policyjnemu wozowi z fotoradarem? I ponowna kasa za punkty karne?

Gdybym miał kasę na takie zamierzzenia to pomyślałbym o sporcie samochodowym. Tam się można dużo nauczyć. I nabrać pokory do swoich poczynań i zamierzeń.

Pozdr.
Tomek.


30.01.2007, 20:16
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 13.01.2006, 10:43
Lokalizacja: W-wa
Posty: 753
Podziękował: 0
Pomógł: 1

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: LR Defender 90 300tdi
Rok prod.: 1994
Województwo: mazowieckie
Post Re: Elastyczność silników TDI w Fabii
Tomasz napisał(a):
Tu bardziej chodzi o "pływanie" zaworów (sprężyny "nie nadążają" ich zamykać)(...)

Czyli można by ten problem częściowo rozwiązać zakładając "szybsze" sprężynki :) ?

Tomasz napisał(a):
Aby silnik diesla mógł pracować przy ponad 4500 rpm należałoby zwiększyć wyprzedzenie kąta wtrysku, co powoduje, iż silnik na wolnych obortach pracuje niestabilnie (tłok sprężając trafia już na ciśnienie ze spalanych gazów spalinowych) lub wręcz gaśnie. O uruchamianiu nie wspominając.


Załóżmy że max RPM jaki chcę uzywać to granica 4500RPM.
Rozumiem że ideałem jest spalanie izohoryczne w całym zakresie obrotów, ale to chyba nierealne.
Może dobrym rozwiązaniem było by napisanie dwóch programów podłączonych pod jakis tam przełącznik, jeden do jazdy na codzien z kątem wtrysku ustawionym optymalnie dla obrotów w okolicy 1800-2500RPM a z mniejszą mocą max a drugi wyścigowy dla zakresu 3500-4500RPM. Myślisz że da się tak zrobić samą elektroniką ?

Mam jeszcze jedno pytanko, istnieje wałek sportowy do silników 1.9tdi pd firmy GMS, który to po założeniu (bez korekty programu) automatycznie zwiększa max moc przy wysokich obrotach średnio o 10KM , nie zaniżając w ogóle momentu na niskich obrotach. Co więcej, podobno silnik chodzi na nim równiej, auto lepiej się wkręca powyżej 4000RPM. Masz pomysł które krzywki tam są zmienione ?

Jakie mogą być negatywne skutki założenia takiego wałka ? - zakładając że bez wałka i z wałkiem krecimy autem do 4500RPM max.


30.01.2007, 21:31
Zobacz profil GG

Podziękował: 0
Pomógł: 78
Post 
Mozna zalozyc twardsze sprezynki.

Mozna miec dwa kompy, przelozenie trwa chwile, ale podobno jest problem z imo.


30.01.2007, 23:01

Dołączył(a): 15.08.2006, 13:25
Lokalizacja: Warszawa
Posty: 115
Podziękował: 0
Pomógł: 3

Silnik: AZL-2.0 8V 115KM
Samochód: Ibiza
Rok prod.: 2004
Województwo: mazowieckie
Post 
Gobla napisał(a):
skoro to takie zabojstwo dla silnika to dlaczgo producenci nie robia odciencia nizej niz 4600?? 4500??


nie rozumiem :sciana:


Wszystko kwestią skali.
Jeśli chwilowo doprowadzimy do obrotów rzędu 4500 rpm to jednorazowe epizody trwale silnikowi nie zaszkodzą- choć działanie takie nie ma to ekonomicznego uzasadnienia.
Co innego dokonać tunning i stale użykować silnik w takim zakresie obrortów. To doprowadzi wcześniej czy później do jego uszkodzenia lub co najmniej przedwcesnego nadmiernego zużycia..

Mylnie jest też rozumowana "trwałość" silnika wysokoprężnego. Sporo osób poddających silnik tunningowi wyznaje, że skoro silniki diesla mają duże przebiegi międzynaprawcze, to można je łatwo "podkręcić".

Tymczasem zwiększanie mocy nie skaluje się liniowo z trwałością. Podobnie jak TIR- niszczy drogi o wiele bardziej niż te 40razy (masa w stosunku do samochodu osobowego) tak 10% zwiększenie mocy w miejscu, w któym nie ma on specjalnie "rezerw" (mam tu na myśli właśnie podkręcanie obrotów max. mocy) skutkuje dużo większym zużyciem
eksploatacyjnym silnika niż te 10%.

Poza tym należy rozróżnić jeszcze jedna kwestię. Jeśli silnik ma 101 KM a pojazdowi wystarcza do poruszania się po mieście (i nie tylko) 54 KM to w takim pojezdzie z silnikiem 101 KM jest zakładany nieduży wskaźnik procentowy pracy silnika na pełnej jego mocy. To daje "oddech" silnikowi i przyczynia się do dużych przbiegów. Jeśłiby ten sam silnik zastosować do wozu dostawczego 3,5 tony, to ta trwałość możliwa byłaby do utrzymania przy większym przełożeniu (mniejsza predkość). W innym przypadku natychmiast skutkuje to możliwoscią powstania nadmiernewgo zużycia.

Zatem jeśli silnik wysilamy (w sensie jego mocy/pojemności) to nie może z tym iść w parze bezkarne zwiekszanie obciążenia silnika w danym pojezdzie i nie łódźmy się, że 101 KM z 1900 ccm to "to samo" co 101 KM z np. 3200 ccm.


Dlatego warto działąć w takim miejscu, w którym silnik najmniej "odczuje" zmiany po tunningowe. A tym miejscem jest masa ładunku dostarczanego do silnika, czyli w 85% to masa powietrza z turbosprężarki i intercooler'a oraz dawka paliwa.
Do tego wysoka liczba cetanowa (czyli mała zwłoka zapłonu i mniej "twarda" praca silnika) i wysoka jakość paliwa czyli idealna czystość iglicy pompowtryskiwacza.

Pozdr.
Tomek.

[ Dodano: 2007-01-31, 15:06 ]
McsEb napisał(a):
Czyli można by ten problem częściowo rozwiązać zakładając "szybsze" sprężynki :) ?


Zakłada się i tak możliwie twarde sprężyny. Jednak powoduje to wzrost obciażeń na wąłku rozrządu.

McsEb napisał(a):

Załóżmy że max RPM jaki chcę uzywać to granica 4500RPM.
Rozumiem że ideałem jest spalanie izohoryczne w całym zakresie obrotów, ale to chyba nierealne.



Zgoda. Z resztą w praktyce na hamowni część spalania jest izochoryczna, a część izonbaryczna. Chodzi o to, aby izobarycznej było jak najmniej.

McsEb napisał(a):

Może dobrym rozwiązaniem było by napisanie dwóch programów podłączonych pod jakis tam przełącznik, jeden do jazdy na codzien z kątem wtrysku ustawionym optymalnie dla obrotów w okolicy 1800-2500RPM a z mniejszą mocą max a drugi wyścigowy dla zakresu 3500-4500RPM. Myślisz że da się tak zrobić samą elektroniką ?



Elektronika potrafi zdziałać cuda, ale praw fizyki nie jest w stanie zmienić. Zawsze coś kosztem czegoś.


McsEb napisał(a):

Mam jeszcze jedno pytanko, istnieje wałek sportowy do silników 1.9tdi pd firmy GMS, który to po założeniu (bez korekty programu) automatycznie zwiększa max moc przy wysokich obrotach średnio o 10KM , nie zaniżając w ogóle momentu na niskich obrotach. Co więcej, podobno silnik chodzi na nim równiej, auto lepiej się wkręca powyżej 4000RPM. Masz pomysł które krzywki tam są zmienione ?


Prawdopodobnie i jedne i drugie. Zwiększenie mocy można uzyskać poprzez wcześniejsze otwarcie zaworu wydechowego (po GMP) i takie dostrojenie w układzie dolotowym, aby uzyskać jak największy ładunek (wcześniejsze otwarcie zaworu ssącego przed GMP- co oznaczas duże przekrycie zaworów czyli stanu, gdy otwarte są zawory dolotowe i wydechowe. Jednak bez korekty pracy turbosprężarki może to dać efekt odwrotny od zamierzonego (mniejsze ciśnienie doładowania z powodu "wyczerpania").

Pozdr.
Tomek.



Jakie mogą być negatywne skutki założenia takiego wałka ? - zakładając że bez wałka i z wałkiem krecimy autem do 4500RPM max.[/quote]


31.01.2007, 14:52
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 21.05.2007, 17:06
Lokalizacja: Poznań
Posty: 18
Zdjęcia: 1
Podziękował: 0
Pomógł: 2

Silnik: CAVE-1.4 TSI 180KM
Województwo: wielkopolskie
Post 
rany chlopaki ja chce takie 2,0tdi ;p
ja tez postaram sie cos nakrecic z tym ze ja mam chipnieta na 2000obr jakies 340nm to bedzie porownanie do tych cipowanych na gore.
Choc pojezdzilem troche i popieram w calosci zdanie ze jak juz to trzeba zostawic serie do tych 2700obr i dokladac w gornych zakresach.
Przed chipem czlowiek poruszal sie w zupelnie inncyh predkosciach a teraz to juz potrzeba momentu nie przy 2000 a przy 3000obr
Nastepne zchipuje juz tak jak powinno byc ;p

[ Dodano: 2008-03-30, 18:55 ]
dodam jeszcze filmiki jak to u mnie wyglada
V http://pl.youtube.com/watch?v=sQ_typjeHVI
IV http://pl.youtube.com/watch?v=TscvjX1DRW4
III http://pl.youtube.com/watch?v=nwcfmvVEw

_________________
Pozdrawiam
Formula
sklep.ledy.pl


21.05.2007, 19:01
Zobacz profil GG
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 50 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 32 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL